• Inzpire.me

Kai Chen

Inzpire.me har ett mål for øyet: De skal bygge en datadrevet plattform som skal styrke samarbeidet mellom merkevarer og influensere. Slik skal de gjøre det enkelt for merkevarene å kommunisere autentiske historier som treffer de riktige målgruppene.

Inzpire.me lanserte beta-versjonen av programvaren våren 2016 og like etterpå deltok de i Innovasjon Norges akseleratorprogram, TINC, i Silicon Valley. Som et resultat av deltakelsen hentet selskapet inn 9,6 millioner kroner, fra blant annet SNÖ som gikk inn som hovedinvestor. Samme år vant også Inzpire Me prisen under finalen på SLUSH Tokyo.

– TINC gjorde at vi staket ut riktig kurs for selskapet i en avgjørende fase. Samtidig fikk vi utvidet nettverket og løftet innsalget vårt til et nytt nivå, sier Marie Mostad, gründer i Inzpire.me.

Skaper handlekraft

I tiden etterpå har utviklingen gått rett vei, med nye kontorer og en stadig større stab. I 2018 benyttet de seg nok en gang av Innovasjon Norges tjenester, ved å delta i programmet Entrepreneurial Marketing i New York.

– Entrepreneurial Marketing skaper handlekraft, noe som har vært viktig for oss. Oppfølgingen i etterkant har også vært helt fantastisk og vi har blitt kjent med flere dyktige mentorer som fortsatt er involvert i selskapet. Vi satte vi oss et mål om å bli cash-flow positive i oktober 2018 og det målet har vi nådd med Innovasjon Norges hjelp, sier hun.

19 000 influensere

I dag har Inzpire.me mer enn 19 000 influensere og 2000 merkevarer på sin plattform, og de er tilstede i mer enn 100 land. De neste årene skal de utvikle flere produkter og fortsette veksten i Norge, Sverige og Finland. I tillegg har de et mål om å sikre seg markedene i Storbritannia, USA, Tyskland og Frankrike.

– I Norge har vi bare et par uker hvert år, under Oslo Innovation Week, der start-up-miljøet virkelig blomstrer, og det er mange muligheter for innsalg og nettverksbygging. I Silicon Valley er hver dag som Oslo Innovation Week, og Innovasjon Norge har lagt til rette for at vi har kunnet utvikle selskapet vårt på denne viktige arenaen, avslutter Marie Mostad.