• Etablerer «grønt i kjøtt»-produksjon i Vietnam

Innovasjon Norge Hanoi

Matproduksjonsbedriften Jæder Ådne Espeland har de siste tre årene utviklet sunnere og mer bærekraftige produkter ved å blande grønnsaker inn i kjøttet. Med Innovasjon Norges hjelp, tar de nå ideen til Vietnam.

Målet er å etablere et selskap i Vietnam for Jæders «grønt i kjøtt»-konsept, der 1/3 av kjøttproduktet er byttet ut med grønnsaker. Dette gir helsemessige fordeler og reduserer bruken av rødt kjøtt, noe som er bra for miljøet og gir bedre muligheter for råvareutnyttelse. Råvarene skal være fra lokal produksjon og produktene skal gå til lokalt konsum.

Fant nøkkelpartnere

Et møte mellom Jæder Ådne Espeland og Innovasjon Norges kontor i Hanoi i 2018, ble starten på satsingen. Sammen identifiserte de en ny forretningsmulighet innen landbruk og matproduksjon i Vietnam. Med Innovasjon Norges hjelp kartla de markedet og fant frem til ti nøye utvalgte selskaper som Jæder Ådne Espeland ønsket å vurdere for fremtidig partnerskap.

– Vi gjennomførte et testmøte med en produsent som var så interessant at vi sammen med Innovasjon Norge fant ut at vi skulle undersøke markedet nærmere. Disse undersøkelsene ga ytterligere interesse for å gå videre og vi har nå valgt en samarbeidspartner, forklarer Noralf Espeland, tidligere daglig leder, nå forretningsutvikler i Jæder Ådne Espeland

Internasjonale ambisjoner

Som norsk bedrift med internasjonale ambisjoner var det nødvendig for Jæder Ådne Espeland å drive oppsøkende virksomhet. Ved å lære seg andre markeder, kulturer og identifisere mulighetene sammen med Innovasjon Norges Hanoi-kontor, har de lagt til rette for å vokse virksomheten sin utover Norges grenser.

– Innovasjon Norge Hanoi tilrettela for møter og reiser til flere steder i Vietnam. I løpet av en intensiv uke fikk vi anledning til å møte en rekke selskaper ved deres kontorer og fabrikker, sier Espeland.

– Støtten fra Innovasjon Norge Hanoi har vært uten sidestykke. Den har gitt oss en plattform der vi kan fortsette samtalene med utvalgte partnerne, avslutter han.