• Dyreparken satser på danske barnefamilier

Kristiansand Dyrepark

Kristiansand Dyrepark er Norges største attraksjon med 1 million besøkende i året. Nå ser de mot Danmark for å øke veksten.

Undersøkelser viser at danske barnefamilier har høy kunnskap om Thorbjørn Egner, men lav kjennskap til at han var norsk og at Egners univers kan oppleves i Dyreparken i Kristiansand. I en periode over tre år har derfor Dyreparken, sammen med næringsklyngen USUS og Innovasjon Norge, arbeidet målrettet for å øke kjennskap og kunnskap om familieparken blant danske målgrupper.

Lot journalister få oppleve Dyreparken

Et utvalg danske journalister med barn i alderen 3 til 12 år ble invitert til Dyreparken, der de fikk teste opplevelser og aktiviteter. I tillegg ble familiefilmen Hakkebakkeskogen vist på kinoer i hele Danmark og skuespillere fra live-forestillingen stod for familieunderholdningen på Nordens største feriemesse, «Ferie for Alle». På messen hadde Innovasjon Norge ansvar for logistikk, PR, VIP-delegasjon og en rekke andre aktiviteter. I tillegg benyttet de anledningen til å identifisere influensere, som siden har bidratt til å løfte kjennskapen til Egners univers og Dyreparken ytterligere.

Dyreparken brukte også TV-reklame, annonser og innholdsmarkedsføring for å nå ut til danskene. Samtlige aktiviteter ble tatt godt imot.

Vil konkurrere mot Legoland

Tall fra SSB viser at de målrettede og profilerende aktivitetene som ble gjennomført i forbindelse med prosjektet har hatt en klart salgsutløsende effekt. I juli 2018 hadde Kristiansand 97 % økning i antall danske kommersielle overnattinger og Dyreparkens besøkstall viser en økning på 62 % i antall danske besøkende i sommersesongen i 2017 og 2018. Danmarks geografiske nærhet til Norge og språklige likhet, har også lagt til rette for at satsingen ble en suksess.

– Uten det gode samarbeidet med Innovasjon Norge og USUS hadde vi ikke oppnådd disse resultatene. Sammen har vi skapt reiselyst, nysgjerrighet og inspirasjon i det danske markedet, sier Christine Berhus, prosjektansvarlig i Dyreparken.

– Vi er meget fornøyde med utviklingen og tror den kommer til å fortsette. Målet er at det skal bli like vanlig for en dansk barnefamilie å reise til Dyreparken, som det er å reise til Legoland eller Astrid Lindgrens Verden, avslutter hun.