• Dannet nye allianser i shipping-sektoren

Palantir AS

Palantir er et internasjonalt markedsledende selskap som tilbyr skipseiere IT-rammeverk, skreddersydd for verdensomspennende skipsoperasjoner. I samarbeid med Innovasjon Norge Toronto i Canada, etablerte de i 2018 nye partnerskap som har lagt til rette for videre vekst.

Løsningen, KeepUp@Sea, brukes i dag av en omfattende kundebase og bedriften kan vise til gode resultater over flere år.

– Vårt system er daglig i bruk ombord tusenvis av skip verden over, sier Arvid Dregelid, styreformann i Palantir.

Bedriftens formål er å tilby shipping-markedet et unikt IT-system som er brukervennlig og tilnærmet problemfritt. Målet er å redusere kostnader og redusere klimaavtrykket.

– Som den ledende internasjonale leverandøren av operasjonelle IT-rammeverk for skip som seiler over hele verden, er vår visjon å sikre og styrke denne posisjonen, sier Dregelid.

Opplever økt interesse

I 2018 ønsket Palantir å løfte frem teknologien i shipping-sektoren i British Columbia. Sammen med Innovasjon Norge Toronto utvidet de nettverket sitt og initierte til nye kommersielle samarbeid. Blant aktivitetene var møter med noen av de største shipping- og fergeselskapene i Vancouver og Victoria, et intervju med bransjemagasinet BC Shipping Magazine og taletid ved Green Marine-konferansen, der det deltok mer enn 250 profesjonelle fra shipping-industrien. Innovasjon Norge veiledet også rundt flyten og innholdet i presentasjonen.

– Vi opplevde økt interesse for teknologien vår fra shippingselskapene etter at vi hadde gjennomført aktiviteter i samarbeid med Innovasjon Norges kontor i Toronto. Og vi fikk også muligheten til å vise frem løsningen vår for et stort internasjonalt shippingselskap, sier Arvid Dregelid.