PE Bjørdal

PE Bjørdal er et norsk industriselskap som driver med design og produksjon av prosessløsninger til blant annet fiskeri- og akvakulturbransjen. I samarbeid med Innovasjon Norge har bedriften landet en avtale om å utvikle løsninger som effektiviserer matproduksjon fra oppdrettsfisk i Brasil.

I 2017 var Tilapia-produksjonen i Brasil på mer enn 357 000 tonn årlig, det tilsvarer mer enn 51 prosent av Brasils totale fiskeproduksjon. Industrien er forventet å vokse til et produksjonsnivå på 500 000 tonn i året innen 2020.

I 2018 deltok PE Bjørdal på Innovasjon Norges globale vekstprogram med fokus på det brasilianske akvakulturmarkedet. Programmet inneholdt blant annet to besøk til Brasil. Under det første besøket ble bedriften presentert for Ambar Amaral-gruppen, en familieeid bedrift og en av de ti største oppdrettsanleggene for Tilapia-fisk i det søramerikanske landet.

Effektiviserer produksjonen

I Brasil baseres Tilipia-produksjonen på intensivt manuelt arbeid. Ambar Amaral ønsket derfor å utvikle en mer moderne produksjonsmetode for å senke kostnadene, samt øke konkurransekraften og veksten ytterligere. Med Innovasjon Norge som rådgiver sa PE Bjørdal seg villige til å utvikle den skreddersydde løsningen.

– Innovasjon Norges globale vekstprogram har vært en viktig døråpner for oss. Gjennom besøkene våre i Sør-Amerika har vi fått dypere innsikt i markedet, møtt en rekke nøkkelaktører i bransjen og fått oppleve hvordan oppdrettsanleggene i Brasil fungerer på kloss hold. Innovasjon Norges nettverk og kompetanse om industrien og det lokale markedet har vært avgjørende for resultatet av besøkene, sier Bjørn Meek, CEO i PE Bjørdal.