• Redder liv med ny skipsfartsteknologi

ScanReach

ScanReach er en teknologisk gründerbedrift som har utviklet systemet In:Range, som kan lokalisere personer som befinner seg på et fartøy eller offshoreinstallasjoner – i sanntid. «Plug and play»-teknologien er enkel, lett å installere, koster lite og kan potensielt redde mange liv på sjøen.

– Vi har høye ambisjoner og tror dette systemet kan revolusjonere sikkerhetsstandardene til havs. Søk er ofte tidkrevende og farlig. In:Range eliminerer behovet for dette i tillegg til å sørge for rask hjelp til dem som trenger det, forklarer Arild Saele, sjefskonsulent i ScanReach.

In:Range sender og mottar trådløse datasignaler gjennom alle typer materialer og strukturer, selv stål. Ved å kombinere avansert radioteknologi med intelligente softwarealgoritmer og -protokoller, blir signaler fra armbånd som mannskapet bærer, plukket opp av sensorer. Dataen overføres så til nødsentraler, landstasjoner eller andre skip i nærheten.

Nye muligheter med Innovasjon Norges hjelp

ScanReach henvendte seg til Innovasjon Norge tidlig og har fått hjelp til å utvikle forretningsmodellen, insentiver og innganger på det internasjonale markedet. Kontorene i Oslo, Bergen og Singapore, har tilrettelagt for at bedriften har kunnet delta på aktiviteter laget for norske selskaper – både i Norge og Singapore, deriblant Maritime Global Growth Singapore-programmet, mentorworkshops og Asia Pacific Maritime.

– Innovasjon Norges rådgivning og bistand har åpnet opp for nye muligheter og gitt oss verdifull innsikt i markedet, samt lagt til rette for effektiv utvikling av produktene våre. De har satt oss i kontakt med forretningspartnere som skipsredere, myndigheter, teknologibedrifter og potensielle kunder, sier Saele.

I juni 2018 inngikk Kongsberg Digital og ScanReach et samarbeid gjennom Kognifai Partner-programmet, i tillegg har bedriften installert løsningene sine på flere ulike typer skip, fra marinefartøy og undervannsbåter til fiskefartøy.