• EN
  • Logg inn
  • Til Sør-Afrika med ny kamerateknologi

     Ecotone
    Ecotone

    Trondheimsbedriften Ecotone har utviklet en ny kamerateknologi som gjør det lettere å få god og nøyaktig oversikt over havbunnen. Etter at selskapet deltok på Innovasjon Norges Global Growth program i Sør-Afrika, er det nå duket for flere spennende muligheter.

    - Innovasjon Norge og deres Global Growth-program i Sør-Afrika har åpnet opp et helt nytt marked i Afrika for Ecotones produkter og tjenester. Kontoret i Cape Town har gitt meget verdifull bistand i form av planlegging, gjennomføring og oppfølging av potensielle kunder og samarbeidspartnere, og uten denne bistanden ville vi ikke i dag vært i direkte dialog om større miljøkartleggingsoppdrag i regionen, sier Ivar Erdal, director business development Ecotone. 

    Ecotone har utviklet et hyperspektralt kamera som kan hente informasjon fra hele det synlige fargespekteret. Til sammenligning oppfatter menneskeøyet og vanlige kameraer kun rødt, grønt og blått (RGB). Et mer nyansert fargespekter gir mer presise data som muliggjør automatisk identifisering og bedre kartlegging av blant annet habitater og sedimenter på havbunnen.

    Nye muligheter i Sør-Afrika

    Hovedfokus for Ecotone har så langt vært på olje- og gass-sektoren, samt oppdrettsnæringen i Norge, med blant annet kameraer som teller lakselus. Nå har det også dukket opp flere bruksområdet for den norske teknologien i Sør-Afrika.

    Ecotone er nå blant annet med på et anbud for Total i Mosambik. Her skal selskapet ved hjelp av hyperspektral avbildning kartlegge havbunnen og se på miljømessige forandringer over en lengre tidsperiode i forbindelse med olje -og gassoperasjoner. Sammen med De Beers, et av verdens ledende diamantselskaper, diskuterer Ecotone også muligheten for å bruke deres kamerateknologi til å se på miljøeffektene av arbeidet til De Beers og mulighet til å lokalisere diamanter med den norske løsningen.

    - Ecotone har hatt et tett samarbeid med Innovasjon Norges kontor i Cape Town og har vært deltaker på et Global Growth-program som startet med en samling i Norge etterfulgt av to markedsbesøk i Sør-Afrika. Kontoret i Cape Town har bistått med planlegging av møter, innsikt i markedet og har bidratt til at selskapet nå ser på flere spennende muligheter i markedet, sier Andre Kruger, markedsrådgiver i Innovasjon Norge Sør-Afrika.