• Moderne vikingopplevelser skal lokke flere til fjordene

Berge/Knoff/Natural Light - VisitNorway.com

Innovasjon Norge i Spania og Fjord Norge ønsker å lokke flere turister til Norge i skulder- og lavsesongen. Nå håper de konseptet Go Viking skal lokke flere spanske turister til fjordene utenom høysesongen.

- De fleste spanske turister tenker på sommer og natur når de hører om fjordene i Norge. Om vi skal klare å øke turismen til Fjord Norge-regionen i skulder- og lavsesongene må vi derfor krydre med nye ingredienser og opplevelser på det spanske markedet, sier Eugenia Fierros, markedssjef i Innovasjon Norge Spania.

- Når turister reiser utenom høysesong er naturen i seg selv ofte ikke nok. Dagene er kortere - og av og til er været ruskete. Vi ønsker at turister skal sette pris på å besøke oss selv om været ikke er godt, og også bruke de mørkeste månedene av året til å oppleve kulturen, historien og maten i fjordene. Det er på denne tiden man opplever Fjord Norge-regionen på sitt mest ekte og mest autentiske, forklarer Britt Dalland, i Fjord Norge.

For å få til dette, inviterte Innovasjon Norge i Spania turoperatører, presse og bloggere til en innholdsrik dag for å lære de mer om Go Viking-konseptet. Arrangementet omfattet presentasjoner, workshops, matlaging og nettverksbygging.

Et nytt reiselivskonsept

Go Viking-konseptet tar utgangspunkt i det ville og harde været som følger årstidene og har formet nordmenn.

I dag knyttes ordet viking først og fremst til et folkeslag, og folk over hele verden synes historiene om de tøffe og gale vikingene er spennende og interessante. Men opprinnelig var det et verb. Å «fara i viking» betyr å reise. Å reise på ekspedisjon og oppdage nye steder. Go Viking handler om å reise i fjordene på en annen årstid for annerledes opplevelser, forteller Dalland.

Konseptet bygger på alt det turister i regionen kan oppleve i dag - i vikingånd - og er ikke en historisk reise tilbake i tid. Målet er å gi en ekte fortelling som spiller på de norske vikingrøttene og livet i fjordene i dag med moderne opplevelser. Konseptet skal kunne knyttes til alle opplevelser som bygger på det autentiske vestnorske og det ekte fjordlivet.

- Når vi skal lansere et nytt reiselivskonsept som Go Viking i det spanske markedet må vi først og fremst benytte oss av våre ambassadører. Vi kom frem til at den beste måten å organisere dette på var å arrangere et nettverksarrangement for både turoperatører og presse, sier Dalland.

Initiativet var et samarbeid mellom Fjord Norge og Innovasjon Norge i Madrid som sammen skapte et arrangement med fokus på markedsføring, promotering og nettverksbygging rundt det nye konseptet.

Arrangementet var en stor suksess og både Fjord Norge og Innovasjon Norge håper nå å se flere spanske turister i norske fjorder.