• Norsk ullundertøy varmer kinesere

Janus

Kinesiske myndigheter har satt et mål om at 300 millioner kinesere skal delta i en eller annen form for vinteraktivitet frem mot vinter OL i Beijing. Dette gir norske bedrifter en unik mulighet på det kinesiske markedet. Janusfabrikken har allerede fått fotfeste.

Janusfabrikken ble etablert i 1895, og er i dag en av Europas ledende produsenter av ullundertøy. Ved fabrikken på Espeland i Bergen jobber 130 ansatte med å produsere undertøy og mellombekledning i ull til barn og voksne. Fabrikken hadde en omsetning på 290 millioner kroner i 2018 og en eksportandel på 27 prosent.

Interesse fra Kina

Allerede i 2014 merket Janusfabrikken en økende interesse fra Kina, og bestemte seg for å prøve noe så uvanlig som eksport av norskproduserte klær til tekstilkjempen Kina.

- Kina er et veldig annerledes marked enn de vi kjenner fra før, så vi brukte noen år på å teste markedet, før vi inngikk en distribusjonsavtale med en samarbeidspartner vi stoler på og jobber tett med. For å lykkes i Kina, er det avgjørende å knytte seg til en kinesisk samarbeidspartner som kjenner markedet, landet og kulturen fra innsiden, sier administrerende direktør Arne Fonneland.

Han legger til at erfaringen de har som hovedleverandør av tekstiler til OL på Lillehammer er spennende for kineserne.

Seksdoblet omsetning

Selskapet har mer enn seksdoblet omsetningen i Kina siden starten og satser nå for fullt før OL i Beijing. De har nylig deltatt på Innovasjon Norges Global Growth Sport & Leisure China program for å få en bedre markedsinnsikt og knytte nye kontakter i markedet.

-Frem mot OL i Beijing vil interessen for vintersport øke blant kinesere, og deltakelsen i Global Growth-programmet til Innovasjon Norge har gitt oss nyttig markedsinnsikt og gode kontakter for videre satsing i Kina, sier Fonneland.

Janusfabrikken var en av ni norske bedrifter som ble valgt ut til å delta på internasjonaliseringsprogrammet som løper over ni måneder.

Stort potensial

Han tror interessen for bærekraftige materialer som ull har et stort potensial i Kina.

- Kinesere er interessert i den bærekraften som ligger i en naturfiber som ull. Potensialet er stort og Kina er det markedet vi vokser raskest i, men vi er nødt til å ta et skritt om gangen for å håndtere veksten i et kontrollert tempo. Vi begynner å få et godt fotfeste i markedet, sier Fonneland.

Tønjum understreker mulighetene for norske bedrifter på det kinesiske markedet.

- Kinas fokus på vinteraktiviteter kombinert med en raskt voksende middelklasse og utviklingen av et sterkt konsum-samfunn, gir unike muligheter, sier hun.