• Gjør læring til en lek

Kahoot!

Kahoot! er en spillbasert læringsplattform som skal gjøre læring til noe gøy og givende. Selskapets visjon er å bygge den ledende læringsplattformen i verden - og de er på god vei. Innovasjon Norge har fulgt selskapet siden starten.

I 2019 ble det spilt over 200 millioner spill med 1,2 milliarder deltagende spillere. På det amerikanske markedet er bruken av den norske læringsplattformen stor. Mer enn 50 prosent av amerikanske lærere og elever i grunnskolen og videregående skole bruker Kahoot! Hele 97 prosent av Fortune 500-selskaper, som er verdens 500 største selskaper målt i brutto omsetning, bruker den norske plattformen.

Kahoot! har nå 110 ansatte fordelt på hovedkontoret i Norge og kontorene i USA, Storbritannia, Frankrike og Finland. De er notert på Oslo Børs sin markedsplass Merkur Market, og selskapet har hentet inn 85 millioner dollar fra store internasjonale investorer som Northzone, Creandum, M12 (Microsoft Ventures) og Accelerator Investments LLC (Walt Disney Company).

Viktig støtte fra starten

Innovasjon Norge har støttet Kahoot! fra begynnelsen i 2012 frem til i dag, og selskapet har jobbet med flere av Innovasjon Norges kontorer både i Norge og i utlandet.

- Støtten og mentorhjelpen fra Innovasjon Norge har vært avgjørende for Kahoot!s tidlige suksess. Vi er veldig takknemlige for alle råd og veiledning Innovasjon Norge-teamet har gitt oss. Det har hjulpet oss med å ta noen sentrale beslutninger som har bidratt til Kahoot! sin eksponentielle vekst, sier Morten Versvik, medgründer og teknologisjef i Kahoot!

Kobling i markedet

Innovasjon Norge i San Francisco har samarbeidet tett med Kahoot! fra Nordic Innovation House i Silicon Valley. Her har Innovasjon Norge blant annet bidratt med å koble Kahoot! til relevante aktører både i San Francisco-området og Norden. Kahoot! blir ofte omtalt og har flere ganger fått muligheten til å vise frem løsningen sin for relevante besøkende og nettverket knyttet til Nordic Innovation House.

- Med beliggenhet i hjertet av Silicon Valley, hvor vi har hatt et kontor siden 2017, er Nordic Innovation House et perfekt arbeidssted for Kahoot! Teamet i Innovasjon Norge har vært veldig støttende, og gitt oss de ressursene og den veiledningen vi trenger som et nordisk selskap i USA. De har satt oss i kontakt med partnere, kunder og brukere i San Francisco Bay Area, sier Falguni Bhuta, sjef for kommunikasjon og PR i Kahoot!