• Smarte boligkvarter ser dagens lys i Tyskland

Leirvik

Med hjelp av Innovasjon Norges kontor i Tyskland og IBM Watsons hovedkontor i München, har Leirvik videreutviklet ideen sin for smart styring av boligkvarter til offshorebransjen. Det er en løsning som garanterer energi- og effektiviseringstiltak for kunden.

Leirvik er en ledende totalleverandører av aluminiumsprosjekter både på land og til havs. Et av Stord-selskapets hovedprodukt er såkalte EPC (Engineering Procurement Construction) utbygginger av boligkvarter til offshorebransjen.

Ideen er at de tilkoblede boligkvarterene skal gi brukeren mulighet til å overvåke energi- og CO2-forbruket for å kunne redusere utslipp og spare kostnader. Prosjektet ønsker også å erstatte en del manuelle operasjoner ved hjelp av en smartere drift som kan styres ved hjelp av sensorer, og på sikt fjernstyres fra land.

I samarbeid med Norwegian Catapult Center i Bergen, Siva og IBM, har Innovasjon Norges kontor i München utviklet et nytt program, industri 4.0 (IAP). Programmet er utviklet for OceanTech-selskaper og skal gi selskaper praktiske verktøy og metoder for å realisere en idé til en konkret forretningsplan.

Garasje metode med kunden i fokus

Programmet er basert på den såkalte IBM Garage Method, som bygger på design thinking. Programmet kjører en metode som skal avdekke kundebehov og fordeler og ulemper ved ideen, før man går i gang med å lage en prototype.

- Gjennom vårt IAP-program hadde Leirvik tilgang til eksperter på designtenking, UX Design og løsningsarkitektur for å utvikle en praktisk løsning som åpner for raskere testing og implementering av denne innovative løsningen, sier Martin Nietz, seniorrådgiver i Innovasjon Norge i Tyskland.

Fra svevende ide til konseptskisse

- Dette var et svært nyttig prosjekt som hjalp oss med å ta dette fra en svevende ide til en konseptskisse. Nå er neste steg å skalere ideen ned til en prototype og knytte til oss en leverandør som vi kan utvikle en prototype i samarbeid med, sier Morten Bjelland, sjef for teknologi og digitalisering i Leirvik.

Leirvik
    Stord