Vil du ha de siste nyhetene fra Innovasjon Norge?
  • Effektiviserer innkjøp for hoteller og restauranter

Millum

Det Fornebu-baserte teknologiselskapet Millum hjelper aktører i storhusholdningsbransjen med å effektivisere innkjøpsprosesser. Ved hjelp av Innovasjon Norge sine rådgivningstjenester har Millum nå kartlagt det finske segmentet for mat og drikke.

Bak hver stor bestilling innenfor mat og drikke ligger det omfattende prosesser. Teknologiselskapet Millum tilbyr e-handelsløsninger for leverandører og innkjøpere innenfor den såkalte HoReCa-bransjen bestående av hoteller og restauranter.

Selskapet har skapt en webbasert markedsplass som effektiviserer innkjøpsprosesser, slik at kundene deres kan bruke tid og penger til det de faktisk er best på – nemlig å ta seg av gjestene sine.

Fremdragende kundeopplevelser

Millum har som mål å levere fremragende kundeopplevelser for både leverandører og kjøpere innenfor HoReCa-bransjen. Gjennom markedsplassen de har bygget, får leverandørene mulighet til å nå ut til mange kunder på ett og samme sted med tilpassede varekataloger for hver kunde.

På den andre siden får innkjøperne samlet alle avtaleleverandørene på ett sted, med direkte tilgang til avtalte produkter og priser. Dette gjør det enkelt for den ansatte å bruke de riktige leverandørene og minimerer mulighetene for feilkjøp.

Rådgivning som skaper resultater

Det første rådgivningsmøte mellom Innovasjon Norge og det Fornebu-baserte selskapet fant sted på regionkontoret i Oslo.

Det Fornebu-baserte selskapet tok senere kontakt med Innovasjon Norges utekontorer for å få bedre forståelse av markedene de så vekstmuligheter i. Selskapet hadde behov for markedsrådgivning for å bestemme seg for inngangsstrategi- og tidspunkt.

Etter at kontoret i Hamburg gjennomførte en kartlegging av det tyske markedet, ble Millum henvist til Helsingforskontoret. Her informerte den lokale markedskonsulenten om det finske konkurransetilsynets stilling til et viktig oppkjøp innenfor HORECA-bransjen.

– Denne informasjonen var midt i blinken for oss. Markedskunnskapen og støtten ved Helsingforskontoret vil være avgjørende for vår strategiske inngang i det finske markedet, sier Knut Øksby, styreleder i Millum.

– Millum kan forenkle og effektivisere hverdagen til innkjøpere og leverandører i HORECA-bransjen i Finland. Vår rolle er å våre en døråpner for selskaper som Millum. Vi følger med og informerer om muligheter slik at de kan inntre markedet til riktig tidspunkt og på best mulig vis, avslutter Anna Salmensaari, avdelingsleder ved Innovasjon Norge-kontoret i Helsinki.