• Fra en bærende idé til suksessbedrift

Nina Elise Richter Eriksen

Minimeis er historien om tre fedre som ville gi barna sine den perfekte utsikten til verden; fra toppen av sine skuldre. I dag selges MiniMeis, en bæremeis til å ha på skuldrene, til barn i over 130 land.

De tre gründerne bak ideen, kan i dag skue ut over en bedrift med ti ansatte og en økning i omsetning på 1500 prosent i løpet av ett år. I fjor ble selskapet også kåret til en av "Topp 100 innovasjoner i 2019" av selveste Time Magazine.

Innovasjon Norge i New York har jobbet tett med bedriften i denne fasen.

- Vi er veldig takknemlig for støtten vi har fått fra Innovasjon Norge hele veien. Både økonomisk, men spesielt for kompetansen de har gitt oss på nøkkelområder. Uten Innovasjon Norge hadde vi ikke stått der vi står i dag, og måtte kanskje solgt mesteparten av eierskapet til utlandet på et tidlig tidspunkt. Spesielt Entrepreneurial Marketing programmet i New York har en god del av æren for at salget eksploderte i 2019, sier Tarjei Espolin Johnson, en av gründerne bak Minimeis.

En eksplosiv vekst

Minimeis deltok fra september 2018 til juni 2019 på Entrepreneurial Marketing programmet i New York (EMNY). Dette er et intensivt kompetanseprogram for oppstartsbedrifter som har fått aksept i markedet, har kapital og er klare for å satse og vokse i nye markeder. Gjennom felles seminarer og individuell oppfølging gir programmet bedrifter innsikt i metoder, egenskaper og verktøy og for at selskapet skal vokse og konkurrere globalt.

EMNY hjalp Minimeis med å rigge selskapet for internasjonal skalering, som muliggjorde for den eksplosive økningen i salg og vekst de siste årene. Selskapet har gått fra en omsetning på to millioner kroner i 2018 til en omsetning på 32 millioner i 2019. I løpet av 2020 forventer selskapet en omsetning på mellom 100 til 150 millioner kroner.

- Minimeis har arbeidet veldig metodisk under hele EMNY-programmet, forbedret techstack, infrastruktur, produksjon og logistikk, justert sin posisjonering og historie, samt bygget en veldig effektiv DTC (direct to consumer)-kanal. Den kraftige veksten vi ser nå er ytterst velfortjent, sier Ola Forsstrom-Olsson, markedsrådgiver i New York.