• Vil lokke flere svensker til fjells

Yngve Ask

Hva er reiselivspotensialet for fjellregionene Valdres, Nasjonalparkriket og Geilo, også kalt Mountains of Norway (MoN) i Sverige? Stort, skal vi tro resultatene av samarbeidet regionen har hatt med Innovasjon Norges kontor i Stockholm.

- Sverige har på rekordtid gått fra å være et «oversett» marked til ett av våre mest spennende nærmarkeder for aktivitetsbasert turisme i fjellet. Det tette samarbeidet med Innovasjon Norge kontoret i Stockholm har vært gull verdt for oss for å komme fort i gang. De virkelige effektene av innsatsen ser vi nok først om et år eller to, men erfaringene fra 2019 har gitt oss stor tro på at det er mye å hente i vårt nærmeste naboland, og grunnlaget for at vi velger å satse for fullt i Sverige de neste årene, sier Eirik Høyme Rogn, daglig leder i Mountains of Norway.

Innovasjon Norge har hjulpet regionen med å undersøke potensialet for økt antall besøkende fra Sverige.

Visningstur med resultater

Etter behovsavklaring og besøk i regionen, ble det sommeren 2019 arrangert en visningstur med flere svenske turoperatører til Mountains of Norway. Her fikk MoN mulighet til å fortelle operatørene om regionen og vise dem noen av de ulike opplevelsene og produktene regionen har å by på. En av turoperatørene på visningsturen var en av Nordens største reisegrossister. Reisegrossisten ble imponert over regionen, noe som resulterte at nye produkter ble inkludert i grossistens produktportefølje, blant annet en ny rundtur i regionen med en kombinasjon av opplevelser og lokal mat, kalt "Hike and Taste".

Markedskampanje gir effekt

For å øke kunnskapen om fjelldestinasjonene i aktuelle målgrupper og øke trafikken fra markedet, ble det også gjennomført en kampanje i sosiale medier. Kampanjen besto av inspirerende filmer med fokus på ulike opplevelses -og aktivitetstilbud i regionen. Kampanjen hadde en total rekkevidde på 40 000, genererte rundt 2000 klikk videre til bookingsidene til MoN.

I 2020 planlegger Innovasjon Norges kontor i Sverige en Networking Tour Reiseliv, for ulike regioner i Norge som ønsker å finne nye og flere samarbeidspartnere i det svenske markedet. Mountains of Norway har allerede meldt sin interesse.