• Norskutviklet software skal gi olje- og gassindustrien et digitalt løft

Oliasoft

Oliasoft har siden 2015 utviklet en programvare for brønnplanlegging. Våren 2020 slippes de første tilgangene til den nye programvaren, og interessen er stor - også fra det amerikanske markedet.

Oliasofts programvare effektiviserer forarbeidet og tiden det tar å legge planer for hvor borekronene skal treffe for å nå oljen, mens en annen modul simulerer hvor avlastningsrør skal legges. Dette er en kostnadsbesparende teknologi, men programvaren sørger også for at de som borer alltid følger de lovpålagte kravene som myndighetene setter for å hindre at det skjer ulykker eller minimere skaden dersom det skjer uforutsette ting.

Nå blir softwaren etterspurt på det globale markedet. Markedet Oliasoft sikter seg inn på med de første modulene har en totalverdi på cirka 800 millioner dollar, eller 7,5 milliarder norske kroner.

Knyttet verdifulle kontakter

Selskapet har allerede testet ut interessen for produktet på det amerikanske markedet.

For å komme i kontakt med aktører i det amerikanske og brasilianske markedet, deltok Oliasoft på Innovasjon Norges eksportprogram Global Growth i 2018 og 2019. Her knyttet selskapet kontakter med noen av de største oljeselskapene i verden.

- Global Growth-programmet vi har gjennomført med Innovasjon Norges kontor i Houston, har ført til at vi har etablert relasjoner med de største oljeselskapene i verden, og at vi har fått våre to første pilot kontrakter i USA. Vi er nå i dialog om flere kommersielle salg som et direkte resultat av Global Growth-programmet. Dette har vært avgjørende for vår videre vekst, og en mulighet til å tiltrekke oss investorer for å kunne utvikle selskapet videre, sier Andre Backen, administrerende direktør og medgründer av Oliasoft.

- Å ha med selskaper av høy kvalitet og med unik og banebrytende teknologi, styrker våre programmer og gjør oss attraktive i møte med de store globale aktørene, sier Hans Inge Hem Bollingmo, markedsrådgiver ved Innovasjon Norges Houston-kontor.