Chat med oss
  • Hjelper bevegelseshemmede i 20 land

Øyvind Strand Endal

TOPRO Industri utvikler og produserer hjelpemidler for de som trenger hjelp til å bevege seg. Selskapets rullatorer er verdenskjent for sitt design, brukervennlighet og kvalitet.

TOPRO Industri ble etablert i 1966 i Innlandet, og fabrikken er fortsatt en av de største industriarbeidsplassene i Gjøvik. Det som startet som en liten, lokal bedrift har blitt en internasjonal suksess, og produktene eksporteres nå til 20 land. Selskapets siste innovasjon er en rullator i karbon med helt nytt design.

Rigget seg for internasjonal vekst fra dag én

- Vi fikk nye eiere i 2018 som investerte 50 millioner i egenkapital. Det ga oss mulighet til å satse på nye markeder og produkter. Men kapital er ikke alt. For å utvikle relevante produkter til nye målgrupper, trenger man også god markedsinnsikt, kompetanse og nettverk, og der har vi fått veldig god drahjelp og sparring fra Innovasjon Norge, sier salgsdirektør i TOPRO Industri, Christer Engh Johansen.

Helt siden de begynte med utvikling og produksjon av tekniske hjelpemidler på midten av nittitallet, har selskapet hatt fokus på eksport og gradvis utviklet denne delen av bedriften.

- Man bygger selskapet på en annen måte når man tør å tenke stort og globalt fra begynnelsen. Vi visste også litt om hvilke spørsmål vi skulle stille og hva vi trengte hjelp til.

Verdifull markedsinnsikt

- TOPRO Industri er et av flere norske helseteknologiselskaper som de siste årene har jobbet inn mot det canadiske markedet. Samtidig har vi i flere år jobbet aktivt med å bygge nettverk og kunnskap om markedet, for å hjelpe norske selskap som raskt må avklare hvorvidt deres produkter og tjenester har et potensiale, forklarer direktør for Innovasjon Norge i Canada, Øyvind Enstad Haga.

Kontoret i Toronto hjalp TOPRO Industri med å sette opp møter med relevante samarbeidspartnere og distributører. Flere av dem er selskapet nå i konkrete forhandlinger med.

-Innovasjon Norge sitt nettverk og kunnskap om vår bransje gjorde at vi kom i kontakt med de riktige personene til rett tid. Det også veldig nyttig at de var med i møtene i og med at de kjenner de lokale forholdene godt og kunne hjelpe oss å forstå og beslutte videre vei framover, forklarer Johansen.

Utfordringer som norske bedrifter kan løse

Haga tror det er rom for flere norske teknologiselskaper som vil teste løsningene i Canada.

- Canada står overfor mange av de samme demografiske utfordringene som vi er kjent med fra Norge med en aldrende befolkning, en oljedrevet økonomi i endring og store avstander, samtidig som vi deler mange av de samme verdiene og gode sosiale sikkerhetsnett. Mange canadiere ser på det norske helsesystemet som det beste i verden, og når Canada jakter på nye løsninger på sine utfordringer, så er det lett for dem å se mot Norge og norske helseteknologiselskaper, sier Haga.