• Fra Trondheim til verdens teknologihovedstad

-gründerne har utviklet en teknologi som kan varlse når det er is på vingene til ubemannede fly i kalde klima. NTNU TTO
    -gründerne har utviklet en teknologi som kan varlse når det er is på vingene til ubemannede fly i kalde klima.NTNU TTO

UBIQ Aerospace utvikler teknologi som fjerner is på fly og forhindrer ulykker i kalde klima. Løsningen har allerede blitt testet hos NASA og den amerikanske kystvakten, og nå jakter gründerne samarbeidspartnere i Palo Alto og den amerikanske forsvarsindustrien.

Gründerne Kim Lynge Sørensen og Kasper Trolle Borup tok en doktorgrad kybernetikk på NTNU da de startet UBIQ Aerospace. Ideen til prosjektet ble født da veilederen deres Tor Arne Johansen, som også var med å starte selskapet, ble kontaktet av den amerikanske kystvakten. De etterlyste et produkt som kunne hjelpe dem å løse utfordringene med is på vingene på ubemannede fly i kalde klima, og trioen, sammen med NTNUs teknologioverføringskontor, tok utfordringen på strak arm. Sammen utviklet de D-ICE, en teknologi som ved hjelp av en algoritme detekterer når det er is på vingene og i luften, og aktiviserer elektriske paneler som hindrer ising.

Begrenset markedet for å fokusere innsatsen

- Løsningen er i prinsippet mulig å bruke på alle droner og fly, også kommersielle, men der finnes det allerede løsninger og rutiner. Vi så et marked for avisingssystemer for ubemannede fly som brukes i kalde klima, og da måtte vi tenke internasjonalt fra dag én, forteller Borup.

I dag er den mest effektive metoden for å fjerne is på ubemannede fly å sette dem på bakken. Selv om det reduserer sjansen for å ødelegge verdifullt utstyr, så mister man samtidig tid i luften til å fullføre viktige oppdrag, muligheten til å overvåke situasjoner, og det øker personalkostnadene.

- Nå satser vi for fullt i den amerikanske forsvarsindustrien, samtidig som vi sikter mot det kommersielle markedet og droner som brukes for å levere pakker, forklarer Sørensen. Etter hvert ser de også for seg at løsningen kan brukes på ubemannede, flyvende taxier.

Til Silicon Valley for å knytte kontakter

UBIQ Aerospace er en av fire bedrifter som deltok på Innovasjon Norges kompetanseprogram i USA i 2019. Programmet er skreddersydd for teknologibedrifter som utvikler nye løsninger i forsvarsindustrien, og målet er å hjelpe dem med å knytte kontakter med samarbeidspartnere, investorer og beslutningstakere.

- Forsvarsindustrien er en sektor som krever innsikt og kompetanse. Innovasjon Norge ga oss tilgang sentrale arenaer og kontakter som har gitt oss en unik plattform for våre videre satsing i USA, sier Sørensen.

Det var gjennom et Innovasjon Norge-arrangement at UBIQ Aerospace først ble introdusert for investorene i Lupa Systems som nå har investert et større millionbeløp i selskapet.

Partnerskap som gir resultater

- Når flere aktører går sammen kan vi tilby enda bedre tjenester til norske bedrifter, fastslår Einar Irgens Gustafson, som jobber for Innovasjon Norge i Washington, DC.

Gustafson leder kompetanseprogrammet Hacking 4 Allies som er utviklet i samarbeid med Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI).

De fire selskapene har gått gjennom et skreddersydd halvårsprogram rettet mot USAs forsvars- og sikkerhetsmarked. Aktivitetene inkluderer blant annet kurs i innovasjonsmetodologi, introduksjon til relevante nettverk, validering og utvikling av teknologi, samt presentasjoner for amerikansk investormiljø og militært innkjøpssystem. Deltakerne får også delta på norsk-amerikanske forsvarsarenaer som Washington Defense Week, herunder den årlige Norwegian-American Defense Conference i Washington DC.