Vil du ha de siste nyhetene fra Innovasjon Norge?
  • Maritim teknologi fra Nordsjøen til Midtøsten

Vestdavit

Med erfaring fra Nordsjøen har Vestdavit spesialisert seg på leveranser til bruk under svært utfordrende værforhold. Nå øker de sin internasjonale tilstedeværelse, med hjelp fra Innovasjon Norge.

Vestdavit har levert mer enn 2000 båthåndteringssystemer, kalt davit-systemer, til den maritime næringen. En davit er en innretning på et skip til å henge joller og livbåter i og til å sette dem på vannet. Utstyret fra Vestdavit er designet til å sette redningsbåtene på vannet i utfordrende værforhold. Med hjelp fra Innovasjon Norge søker selskapet nå markedsmuligheter i varmere strøk.

Agent i Midtøsten

Vestdavit ønsket å øke sin tilstedeværelse i Midtøsten gjennom å etablere nye agenter i regionen. Selskapet hadde god erfaring med dette, ettersom agentene i Saudi Arabia og Bahrain fungerte godt for selskapet.

Vinteren 2018 ønsket bedriften å finne agenter for selskapet også i Oman, Qatar, De forente arabiske emirater og Kuwait. Vestdavit ønsket at agentene skulle hjelpe til med å finne salgsleads i regionen innen kystvakt og den marine sektoren.

Kontakter gir muligheter

Basert på oppdraget fra Vestdavit, identifiserte Innovasjon Norges kontor i Dubai potensielle kandidater for Vestlandbedriften. Etter flere møter mellom aktuelle kandidater og selskapet, har de nå funnet sin agent i Midtøsten og jobber for å øke sin tilstedeværelse i regionen.

- Hjelpen vi fikk fra Innovasjon Norge var veldig meningsfull. Hensikten med å bruke Innovasjon Norge var at vi ønsket å etablere vårt eget nettverk i landene vi ser stort potensial. Det kunne vi ikke klart alene. Innovasjon Norge har en stor database med mange gode kontakter som gir oss en rekke muligheter. Vi fikk også relevant informasjon om kulturen i de forskjellige landene, noe vi visste lite om fra før, sier William Goodall, salgssjef for Vestdavit.

Han forteller at agenten i Midtøsten er tett på de pågående prosjektene, og at de samarbeider om å være til stede på relevante messer med en utstilling.