• Møbler skaper møteplasser

Åpning av Vestres utstilling i bydelen North Loreto i Milano. Innovasjon Norge
    Åpning av Vestres utstilling i bydelen North Loreto i Milano.Innovasjon Norge

Vestre produserer utemøbler med lang levetid for urbane områder. Ambisjonen er å bringe folk sammen ved å skape sosiale møteplasser der folk bor. Ved hjelp av Innovasjon Norges kontor i Italia har selskapet bidratt til å skape fargerike møteplasser i Milano.

Våren 2019 deltok Vestre på en av verdens største og viktigste møbel- og designmesser; Milano Design Week. Den norske utstillingen på messen bestod av syv norske møbelprodusenter og 21 designere. Utstillingen ble organisert av Doga, Norwegian Crafts, Klubben og Innovasjon Norges kontor i Italia med flere.

Som et ledd i Vestres satsing på det italienske markedet, innledet Innovasjon Norge et samarbeid mellom Vestre og AIAPP, det italienske landskapsarkitekt-forbundet. Vestre deltok også på AIAPP sitt årsmøte i Matera - Europas kulturby i 2019.

Fra veikryss til møteplass

Et resultat av dette var at Vestre høsten 2019 ble kontaktet av Milano kommune og gitt anledning til å etablere en sosial møteplass med sine fargerike utemøbler i bydelen North Loreto – som et ledd i bydelsutviklingsprosjektet Piazze Aperte. Prosjektet ble opprettet av byen Milano for å øke forekomsten av offentlige møteplasser.

Spoleto-Venini ble valgt ut til å delta i programmet, ettersom plassen var et overdimensjonert og sterkt trafikkert veikryss med smale fortauer foran en grunnskole. Prosjektet skulle forvandle veikrysset til en sosial møteplass som dekket behovene til innbyggerne i Spoleto-Venini.

Prosjektet ble ferdigstilt i 2019, og ved hjelp av maling og utemøbler fra Vestre ble Spoleto-Venini forvandlet til en sosial møteplass til nytte og hygge for lokalsamfunnet.

- Vestre har hatt stor nytte og glede av samarbeidet med Innovasjon Norge i Milano. Vi opplever teamet der som dyktige, kreative, effektive og alltid behjelpelige. De utgjør virkelig en forskjell for norske bedrifter som vil satse i Italia, sier Jan Christian Vestre, administrerende direktør i Vestre.