Gigantisk garderobe på deling

/globalassets/0-innovasjonnorge.no/vare-tjenester/kundehistorier/fjong-hanne-elisabeth-hoiesen-sigrun-hansen-syverud-foto_benedikte-lie-berntsen-1920.jpg?width=1168

Fjong kombinere stil, bærekraft og teknologi. Her med Hanne Elisabeth Høiesen, sjefen for bærekraft, og Sigrun Hansen Syverud, administrerende direktør.

Foto: Benedikte Lie Berntsen

Fjong er en digital plattform for å leie ut og dele antrekk. I 2017 omsatte de for rundt en million kroner og doblet dette i 2018.

Gründer Sigrun Hansen Syverud jobbet innen finans og kledde seg deretter. Selv om skapet var fullt av presentable og dyre klær, slet hun med å finne ut hva hun skulle ha på seg. Da kom ideen om deling av klær. Kunne hun tjene penger på å hjelpe andre til en mer variert og spennende garderobe? Og kunne forbrukere tjene penger på å leie ut klær og vesker som sjelden ble brukt?

Sammen med medgründer Marie Ameln ble konseptet testet på venner, og responsen var god. Det kom 40 personer på første treff, og de fikk inn over 5000 kroner. En webutvikler ble med i teamet og deretter har det gått en vei. Siden etableringen i 2016 har Fjong fått 40 000 brukere og har 19 ansatte i selskapet.

Unik forretningsmodell

50 prosent av utleieoverskuddet deles mellom kleseier og Fjong. Plattformen inneholder foreløpig kun kvinneklær, men kan utvides med klær til menn, barn, sportskategorier og annet. Det neste halvåret kommer streaming, som vil si en abonnementsløsning på klær. De har for øyeblikket 4000 plagg i basen. De fleste er leid inn av forbrukerne, og noen kjøpes inn. Å kjøpe klær gir høyere kapitalkostnad, men god inntjening.

Administrerende direktør Hansen Syverud mener Innovasjon Norge fyller et tomrom som Venture Capitalists og engleinvestorer fyller i andre land.

– Innovasjon Norge har viktige støtteordninger som gir tilgang til kapital i den tidligste fasen. Firmaer blir hjulpet til å hjelpe seg selv ved at de kan få lån og lånegaranti, noe som gjør det enklere å planlegge den første kritiske fasen, sier hun.

Nominert til gründerpris

Hansen Syverud forteller at deltakelsen på She Invest i San Fransisco ga et utvidet nettverk, flere investorer og et nytt styremedlem.

– Det er fantastisk at Innovasjon Norge fokuserer på kvinnelige gründere, sier hun.

Gründeren er nominert av Innovasjon Norge til Årets kvinnelige gründer 2019, og hun mener at denne typen oppmerksomhet og anerkjennelse er spesielt viktig for et firma i oppstartsfasen. Det tilfører optimisme og gir en pekepinn om å være på rett vei.

Vil vokse i Europa

Fjong har store ambisjoner. Bedriften holder til i Oslo, hvor omtrent halvparten av kundene er fra. Men med digitale løsninger ønsker de å nå ut til hele landet, Norden, og senere Tyskland og andre europeiske land. Ved å kombinere stil, bærekraft og teknologi, vil de selge tilgang til en større og grønnere garderobe til en rimelig pris.

Et samarbeid med Clarion Hotels førte til en popup-event i Stockholm som åpner muligheter for å levere til hotellgjester. Fjong har også et samarbeid med Samsung om teknisk utstyr og en reklamefilm. Gunhild Stordalen er med på laget, og influensere deler erfaringer i sosiale medier. Hennes og Mauritz og andre store kjeder er nysgjerrige og vil gjerne samarbeide. De ser at det skjer store endringer innenfor detaljhandel og forbrukermønstre.