• EN
  • Logg inn
  • Enkel og rimelig energioppgradering av boliger

    Ved hjelp av Glavatechs fasadeelementer kan boliger enkelt og rimelig energioppgraderes.
    Ved hjelp av Glavatechs fasadeelementer kan boliger enkelt og rimelig energioppgraderes.

    Glavatechs system for etterisolering av gamle eneboliger og bygninger skal gjøre det enkelt og rimelig å redusere energiutgiftene.

    Når gradestokken kryper nedover og kulden biter seg fast, er det mange nordmenn som merker at huset er dårlig beskyttet mot kaldt vær. Mangelfull eller dårlig isolering er et vanlig problem i norske boliger, spesielt i eldre hus, men også i de som ble bygget for få år siden. Etterisolering er derfor et viktig tiltak som både kan gi lavere energiutgifter og bedre levekomfort.

    Støtte til forprosjekt

    Tradisjonelt sett har etterisolering vært en omfattende prosess som mange kvier seg for å komme i gang med. Det var dette Glavatech ville forenkle da de satte i gang med å utvikle et enkelt, kvalitetssikkert og rimelig system for å gjøre boliger mer energieffektive.

    Med høy kompetanse og solid erfaring fra lignende prosjekter ble Innovasjon Norge en naturlig støttespiller for selskapet.

    – Jeg hadde god erfaring med dem fra før og fikk satt opp et møte. Etter dette fikk vi støtte til et forprosjekt for å kartlegge både tekniske løsninger og markedet. Dette gjorde at vi kom godt i gang allerede fra start, forteller Ole Jacob Huuse, daglig leder i Glavatech.

    En viktig sparringspartner

    Glavatech har fått økonomisk støtte fra Innovasjon Norges Miljøteknologiordning til flere faser av prosjektet. I tillegg har de benyttet dem som en sparringspartner hele veien. Seniorrådgiver i Innovasjon Norge, Hans Marius Brandtorp, forteller at de har hatt stor tro på selskapet hele veien.

    – Dette er et innovativt prosjekt fordi det bidrar til å utvikle bransjen i en miljøvennlig og kostnadseffektiv retning. Når de i tillegg har god gjennomføringsevne, er Glavatech et selskap vi ønsket å støtte. På sikt tror jeg de kan nå ut til et stort marked også utenfor Norge, mener Brandtorp.

    Huuse er på sin side godt fornøyd med hjelpen de har fått.

    – I tillegg til viktige økonomiske bidrag, har Innovasjon Norge vært en viktig sparringspartner vi har diskutert mye med. Å vite at de har stor tro på oss gir positiv energi og en ekstra gnist til å stå på, forteller Huuse.

    Produktet er klart – nå må markedet overbevises

    Prosjektet har resultert i et elementsystem der husets fasade erstattes med elementer i flere stilfulle former og farger. Neste steg blir å få produktet ut i markedet.

    – Vi må utvikle forretningsmodellen videre. Det innebærer blant annet å kartlegge salgsmulighetene, utvikle organisasjonsformen og definere kommunikasjonsstrategien, konkluderer Huuse.