Fra industrimatter til interiørdesign

/globalassets/0-innovasjonnorge.no/vare-tjenester/kundehistorier/heymat_mix-forest_kristinefivemelvar_kirstenvisdal_sofiebrovold_1920.jpg?width=1168

Matten "Mix forest" er designet av Kristine Five Melvær for Heymat.

Foto: Sofie Brovold

Etter vask og utleie av utallige industrimatter for bedrifter, fikk ekteparet Sonja Djønne og Thoralf Lian en idé om å lage en dørmatte for privatmarkedet.

Ved å kombinere kunnskapen om matter med interessen for design og interiør, etablerte de Heymat i 2015. Selskapet har gjort et stort innhugg i det norske markedet og har økt omsetningen fra kr 2,5 millioner i 2016 til 11,7 millioner kroner i 2018. Heymat satser nå på vekst i utlandet. De har allerede forhandlere i Japan, Kina, Island, Canada og USA, og vil rette oppmerksomheten mot Tyskland og Sverige i 2019.

Avgjørende støtte i oppstartsfasen

Daglig leder i Heymat, Sonja Djønne, forteller at oppstartsmidlene fra Innovasjon Norge var avgjørende for framveksten.

- Midlene gjorde det mulig å utvikle konseptet og undersøke markedet samtidig. Kompetanseprogrammer og nettverksarenaer var også viktige for oss i oppstarten. Vi hadde ikke klart å bære frem dette uten støtten fra Innovasjon Norge. Risikolånet har vært med å legge grunnen for den veksten vi opplever nå, sier Djønne.

Miljøbevisst produkt

Familien Lian har drevet vaskeri i flere generasjoner, der utleie og vask av matter har vært en av tjenestene. Industrimattene ble ofte tatt med hjem for å avhjelpe renholdet i en travel hverdag. Etter hvert fikk ekteparet Lian og Djønne ideen om å designe entrématter med industrikvalitet.

Da de bestemte seg for å satse, hyret de inn kjente designere som Kristine Five Melvær, Caroline Olsson og Magnus Voll Mathiassen, og begynte å selge mattene via nett og til et stadig voksende forhandlernettverk.

Helt siden oppstarten har selskapet jobbet målbevisst med miljøprofilen og har erstattet nylonluven i mattene med 50 prosent resirkulert plast. I 2018 lanserte selskapet nisjeproduktet "Heymat+" med luv i 100 prosent resirkulert plast.

- Design både kan og bør være bærekraftig», understreker Djønne.