Heymat

Matten "Mix forest" er designet av Kristine Five Melvær for Heymat. Sofie Brovold
Matten "Mix forest" er designet av Kristine Five Melvær for Heymat.Sofie Brovold

Etter vask og utleie av utallige industrimatter for bedrifter, fikk ekteparet Sonja Djønne og Thoralf Lian en idé om å lage en dørmatte for privatmarkedet.

Ved å kombinere kunnskapen om matter med interessen for design og interiør, etablerte de Heymat i 2015. Selskapet har gjort et stort innhugg i det norske markedet og har økt omsetningen fra kr 2,5 millioner i 2016 til 11,7 millioner kroner i 2018. Heymat satser nå på vekst i utlandet. De har allerede forhandlere i Japan, Kina, Island, Canada og USA, og vil rette oppmerksomheten mot Tyskland og Sverige i 2019.

Avgjørende støtte i oppstartsfasen

Daglig leder i Heymat, Sonja Djønne, forteller at oppstartsmidlene fra Innovasjon Norge var avgjørende for framveksten.

- Midlene gjorde det mulig å utvikle konseptet og undersøke markedet samtidig. Kompetanseprogrammer og nettverksarenaer var også viktige for oss i oppstarten. Vi hadde ikke klart å bære frem dette uten støtten fra Innovasjon Norge. Risikolånet har vært med å legge grunnen for den veksten vi opplever nå, sier Djønne.

Miljøbevisst produkt

Familien Lian har drevet vaskeri i flere generasjoner, der utleie og vask av matter har vært en av tjenestene. Industrimattene ble ofte tatt med hjem for å avhjelpe renholdet i en travel hverdag. Etter hvert fikk ekteparet Lian og Djønne ideen om å designe entrématter med industrikvalitet.

Da de bestemte seg for å satse, hyret de inn kjente designere som Kristine Five Melvær, Caroline Olsson og Magnus Voll Mathiassen, og begynte å selge mattene via nett og til et stadig voksende forhandlernettverk.

Helt siden oppstarten har selskapet jobbet målbevisst med miljøprofilen og har erstattet nylonluven i mattene med 50 prosent resirkulert plast. I 2018 lanserte selskapet nisjeproduktet "Heymat+" med luv i 100 prosent resirkulert plast.

- Design både kan og bør være bærekraftig», understreker Djønne.