Skrei-delikatesse på verdensmenyen

/globalassets/0-innovasjonnorge.no/vare-tjenester/kundehistorier/hrogn-as-1920-foto_aromigroup.jpg?width=1168

Skrei-rogna blir saltet og henger på utendørs hjeller i 10-15 uker.

Foto: @aromigroup

Saltet og tørket rogn fra skrei har truffet i high end-markedet og serveres på en rekke Michelin-restauranter i verden.

Mesteparten av rogn fra skrei går til produksjon av billig kaviar i utlandet, men Hrogn bruker rogna i en delikatesse som gjør suksess i high end-markedet innen hotell- og restaurantbransjen.

I 2017 startet de produksjonen av skrei bottarga, som er det italienske navnet på saltet og tørket fiskerogn. Skrei-rogna eksporteres i dag til 13 land og 25 Michelin-restauranter sto på kundelisten i 2018.

- Det hadde ikke vært mulig å komme dit uten Innovasjon Norge og de flinke rådgiverne deres, sier Joakim Wikström, som etablerte Hrogn sammen med Jonas Juselius i 2014.

Avgjørende rådgivning

- Innovasjon Norge har vært en god støttespiller helt siden vi kom innenfor døren med våre notater i 2012. De har presset oss til handling når vi har manglet fremdrift, og gitt oss ros når vi hatt behov for det. Men det viktigste er at de har gitt oss tro på vårt produkt, og vår evne til å gjennomføre de tiltakene vi har planlagt, forteller Wikström.

Ideen fikk Juselius etter å ha lest om bottarga i et matlagingsforum. Han ville lage sin egen versjon, og siden skrei var lett tilgjengelig og regnes som en av de mest utsøkte torskearter i verden, valgte han å prøve med det. 

Omfattende utviklings- og markedsarbeid

I årene etter etableringen har selskapet jobbet med produktutvikling, eksperimentering og testing av nye metoder for raskere salting og kontroll av den endelige saltkonsentrasjonen, for å sikre høy kvalitet på sluttproduktet. I tillegg er det brukt store ressurser på markedsarbeid, spesielt mot det italienske og japanske markedet. Erfaringene fra disse markedene skal nå brukes i den videre utviklingen.

Bedriften har utviklet en grafisk profil med tilhørende forpakninger. Dette er gjort i samarbeid med Aromi, et italiensk design-/markedsbyrå. I tillegg har de vært på hospitering hos hovedkunden for å lære hvordan distribusjon og «forretningen» drives i dette markedet.