• EN
  • Logg inn
  • Norge lærer mote i Milano

    Varsity-gründerne Sebastian og Alexsander Salvesen Adams var blant de norske motebedriftene som i 2016 deltok på kompetanseprogrammet ved Bocconi-universitetet i Milano. Tom Hansen, Innovasjon Norge
    Varsity-gründerne Sebastian og Alexsander Salvesen Adams var blant de norske motebedriftene som i 2016 deltok på kompetanseprogrammet ved Bocconi-universitetet i Milano.Tom Hansen, Innovasjon Norge

    20 deltakere fra ti norske motebedrifter fikk i 2016 lære internasjonal forretningsdrift i den italienske motehovedstaden Milano. Det skal på sikt bidra til å løfte norsk mote ut over landegrensene.

    Norsk moteindustri er i utvikling og satser seriøst på å bygge en sterkere internasjonal posisjon. I samarbeid med det anerkjente Luxury & Fashion Knowledge Center ved Handelshøyskolen Università Luigi Bocconi i Milano etablerte derfor Innovasjon Norge i 2016 et program der målet var å tilføre norske motebedrifter kompetanse og forretningsferdigheter som kreves for internasjonal skalering og vekst. Det skal igjen bidra til å øke norsk eksport av mote til det globale markedet.

    Det er første gang det gjennomføres et slikt program for en kreativ næring som mote og design. Mote er en ung næring i Norge, men de siste 10-15 årene har næringen hatt en merkbar vekst. I 2016 ble det eksportert norsk mote, klær og sko til en verdi av 888 millioner kroner. Det er en økning på over tre prosent fra året før og en økning på 111 millioner kroner sammenlignet med eksporten i 2010.

    Den norske moteklyngen Norwegian Fashion Hub (NFH) fikk i 2014 Arena-status gjennom klyngeprogrammet som Innovasjon Norge driver i samarbeid med Forskningsrådet og Siva. Det er med på å gi norsk motenæring styrke. Ved utgangen av 2016 hadde klyngen 39 medlemsbedrifter.

    NFH har samarbeidet med Innovasjon Norge om etableringen av kompetanseprogrammet i Milano. Programmet vil bli videreført i 2017.

    Bocconi moteprogram
    Milano