• EN
  • Logg inn
  • Gjør det enklere å nå klimamål

     Ducky
    Ducky

    Gründerbedriften Ducky fra Trøndelag utvikler en web-basert applikasjon som kvantifiserer bærekraftige tiltak. På denne måten kan man lettere kommunisere miljøeffekten av klimatiltak, spre kunnskap, skape motivasjon rundt bærekraft, og nå klimamål.

    Klimaproblemet er stort, og individuelle klimatiltak kan til tider føles irrelevant i den store sammenhengen. Ducky er et ungt selskap med ambisjoner om å gjøre det enkelt å synliggjøre effekten av klimatinnsatser gjennom en digitaltjeneste. Gjennom formålet "å bidra til en bærekraftig verden", ønsker selskapet og bidra til å finne løsninger på et av samfunnets største utfordringer.

    Applikasjonen er fortsatt i betaversjon, men allerede er det globale aktører som har tatt det i bruk. En av de som har sett potensiale i produktet tidlig er møbelgiganten IKEA. I november 2016 gjennomførte IKEAs ansatte i Norge en utfordring i Ducky plattformen som skapte stort engasjement. 400 ansatte deltok der de logget nærmere 25 000 miljøhandlinger og sparte tilsvarende 18 tonn CO2 i løpet av tre uker. IKEA har tatt samarbeidet et steg videre og har nå lansert en utfordring mot sine kunder i Norge også.

    Innovasjon Norge har bidratt med flere typer tilskudd i tillegg til rådgivningstjenester. Virksomheten har også mottatt tilskudd gjennom Miljøteknologiordningen.

    Les om løsningen i The Explorer: Interactive climate engagement platform

    Ducky
    Trondheim