• EN
  • Logg inn
  • Finnmarksløpet AS - et av regionens viktigste arrangementer

     Mads Suhr Pettersen
    Mads Suhr Pettersen

    Finnmarksløpet er verdens nordligste trekkhundløp, og har vært arrangert hvert år siden 1981 med start og slutt i Alta. Løpet har gått fra å være et nisje arrangement for spesielt interesserte til en publikumsfavoritt som engasjerer tusenvis av mennesker hvert år. Med denne utviklingen ble behovet for Finnmarksløpet AS stadig større, og selskapet åpnet dørene i 2001 med ansvar for det økonomiske.

    I dag er løpet et av landsdelens største idretts- og kulturarrangement med rundt 130 spann hvert år fordelt på tre klasser. Det er rundt 600 frivillige knyttet til arrangementet. I en bredere sammenheng har merkevaren Finnmarksløpet blitt et felles symbol på et samlet Finnmark i fest.

    Innovasjon Norge har vært involvert fra start, med blant annet i flere reiselivsprosjekter. I 2008 var Innovasjon Norge med på et pilotprosjekt med mål om å vise at en kan lage gode daglige tv-sendinger fra løpet. Det førte til at NRK kom på banen etterfølgende år, noe som økte oppmerksomheten og interessen for løpet betraktelig. Innovasjon Norge har også vært involvert i utviklingsprosjekter innen nye produkter og web-tv.

    I senere tid har bistanden rettet seg hovedsakelig mot design-og merkevareutvikling, for å videreutvikle posisjonen samt skape en spydspiss utad for å tiltrekke flere tilreisende. I denne sammenheng har Innovasjon Norge også støttet en ringvirkningsanalyse for å dokumentere de økonomiske og samfunnsmessige ringvirkningene.