• EN
  • Logg inn
  • Fantastisk vekst i Nord-Norge siden Innovasjon Norge og partnere begynte å markedsføre nordlyset

     Alex Canu/Visitnorway
    Alex Canu/Visitnorway

    Selv om nordlyset har vært over oss i alle tider er det først de senere årene at reiselivet for alvor har sett potensiale for verdiskapingen det gir. Sammen med Hurtigruten, Avinor og NordNorsk Reiseliv begynte Innovasjon Norge i 2006 å markedsføre de dansende lysene i utvalgte markeder, hovedsakelig Storbritannia og Tyskland. 10 år senere kan man se tilbake på en eksepsjonell vekst i antall utenlandske besøkende på hele 378 prosent.

    Nordlyskampanjen er dermed en av turist-Norges største produktutviklings- og markedsføringssuksesser, hvor man ser en klar sammenheng mellom økning i besøk og aktiv satsing. Vinterturismen i Nord-Norge lå nærmest brakk før denne tid, hvor antall gjestedøgn har gått fra 48 550 i 2006 til 231 900 i 2016. Parallelt med målrettet markedsføring har aktørene i landsdelen lagt ned et stort arbeid med å utvikle og kommersialisere opplevelser som har vært lett for turistene å kjøpe.

    Selv om antall er viktig, er pengene som legges igjen enda viktigere. De utenlandske nordlysturistene er svært attraktive besøkende da de bruker mye penger på ferien sammenlignet med andre turister, med et gjennomsnittlig døgnforbruk på 2560 kroner. Totalt la turister til Nord-Norge igjen 1,6 milliarder kroner i regionen i vintersesongen 2016.

    I dag er nordlyskampanjen utvidet til 10 markeder totalt, inkludert Frankrike, USA, Spania, Danmark og Kina. Satsingen har bidratt til å gjøre den norske vintersesongen lang mer robust samt tiltrekke nye målgrupper til Norge.

    Nordlyskampanjen
    Nordland, Troms, Finnmark