Regntøy man vil bruke hver dag

/globalassets/arsrapport-2017/bilder---kundehistorier/brgn_foto-lasse-berre_700.jpg?width=1168
Foto: Lasse Berre

Inspirert av det våte vestlandsklimaet har to gründere skapt motesuksess med merket BRGN by Lunde & Gaundal. Kåpene er designet for det urbane liv samtidig som de tåler både vind og regn. Dermed er det ingen fare om himmelen skulle åpne seg.

Gründerne Karine Lunde og Ros-Mari Gaundal møttes i Bergen, byen som stadig setter nye nedbørsrekorder. På en våt gåtur opp til Fløyen i oktober 2014 diskuterte de hvor vanskelig det er å finne yttertøy man føler seg fin i og som tåler klimaet i Norge. Lunde hadde bakgrunn som motedesigner, og Gaundal som økonom. Snart ble det opplagt at løsningen på problemet måtte være å skape sitt eget merke. Bare ett år senere ble BRGN by Lunde & Gaundal etablert.

Utgangspunktet for ideen til gründerne var å lage yttertøy med høy teknisk kvalitet uten å gå på kompromiss med stilen. Kåpene skulle ha et urbant uttrykk og samtidig være funksjonelle, vanntette og pustende, slik at de kunne brukes uansett vær. Med etablererstøtte fra Innovasjon Norge fikk gründerne muligheten til å undersøke om det var et marked for produktet de selv savnet. 

– Etablerertilskuddet ga oss muligheten til å få testet ideen vår grundig før produktene ble produsert. Dette ga oss igjen muligheten til å gjøre små endringer underveis, på veien mot å perfeksjonere idé og produkt, sier Ros-Mari Gaundal.

Og det er liten tvil om at BRGN har laget et produkt som har truffet markedet. Da første kolleksjon ble lansert i 30 motebutikker i Norge sommeren 2016, ble den utsolgt fra lager før det var gått tre uker.

På noen få år har gründerne etablert et solid merke med trofaste kunder og ventelister på kolleksjonene. Lunde og Gaundal har jobbet fulltid med BRGN siden lanseringen og siden ansatt to til. Merket selges nå i 40 butikker og når stadig nye kunder i både Norge og i utlandet. Til neste kolleksjon kommer flere modeller og accessoirer, vanntette sko og vesker og den første herremodellen.