Skal få italienere til å spise mer tørrfisk

/globalassets/arsrapport-2017/bilder---kundehistorier/fram-torrfisk_mona.png?width=1168

Italia har lenge vært det største eksportmarkedet for tørrfisk fra Norge, men endringer i forbruksmønsteret har påvirket eksportvolumet negativt. Nå sikter tørrfiskprodusentene i Lofoten mot nye kundegrupper for å snu utviklingen.

– I 2014 ble Tørrfisk fra Lofoten det første norske matproduktet som ble tildelt Europeisk beskyttet betegnelse, Protected Geographical Indication (PGI). Det høythengende kvalitetsstempelet gir oss muligheter vi må bli flinkere til å utnytte, og det er vi i full gang med nå, sier Oddvar Staulen i Innovasjon Norge.

Tørrfisk skal bli den nye parmesanen

PGI-merkingen gis til matprodukter som har en spesiell kvalitet og tilknyttet et bestemt geografisk område. Med ander ord garanterer PGI’en importører og forbrukere i Italia at Tørrfisk fra Lofoten er ekte vare.

Med et slikt kvalitetsstempel regnes tørrfisk fra Lofoten for å være på linje med produkter som blant annet Parmigiano Reggiano og Balsamico di Modena. Det høythengende kvalitetsstempelet gir nye muligheter til å utvikle merkevaren Tørrfisk fra Lofoten.

– Det har vært viktig for tørrfiskprodusentene å få en kvalitetsmerking på produktet, men en slik geografisk beskyttelse alene er ikke ensbetydende med økt salg. Derfor satte vi i gang FRAM-Marked, et kompetanseutviklingsprogram for å styrke bedriftenes markedsinnsikt innenfor det italienske konsumentmarkedet, sier Staulen. I dag er 18 tørrfiskbedrifter fra Lofoten med i FRAM-Marked.

Forbrukeratferd i utvikling

FRAM-Marked er et initiativ fra Innovasjon Norge i Nordland og Milano. Sammen med tørrfiskprodusentene, Matmerk og Norges Sjømatråd, skal de jobbe for å øke salg og lønnsomhet i det italienske markedet. Programmet skal gi bedriftene ny innsikt knyttet til markedsstrategi og merkevarebygging.

Italienere verdsetter tradisjonsmat av ypperste kvalitet, og foretrekker ofte produkter med geografisk opprinnelsesmerking. Hovedårsaken til at etterspørselen av tørrfisk er tid. Tid har blitt en knapphet for travle familier. Folk foretrekker i økende grad gryteklare produkter som er lett å tilberede. Nå skal bedriftene fra Lofoten bli bedre på å tilrettelegge produktet for leverandørene.

Tørrfisk hovedingrediens i MasterChef Italia

– Det er over 700 registrerte retter med tørrfisk i Italia. En av fem Italienske nasjonalretter er faktisk laget av norsk tørrfisk. Det er jo ganske spesielt – i matlandet Italia, sier Rolf H. Sørland, direktør i Innovasjon Norge i Italia.

Han forteller videre at samarbeidet mellom Innovasjon Norge, NordNorsk Reiseliv, Norges Sjømatråd, Nordland Fylkeskommunen, og Tørrfisk fra Lofoten har bidratt til at MasterChef Italia har laget en fantastisk flott episode fra Lofoten. Episoden ble filmet i Lofoten i juni 2017 og ble vist for rundt 1,5 millioner italienere i januar i år.

– Episoden omhandler produksjon og tilberedelse av tørrfisk og blir sett av over en million matinteresserte italienere. Dette gir næringen en enestående eksponering og promoterer samtidig Lofoten som et unikt reisemål, avslutter Sørland.