• EN
  • Logg inn
  • Skien selskap hjelper barn og unge

     Made for Movement
    Made for Movement

    En innovativ løsning ble til i Skien i 1995. I dag hjelper produktene til Made for Movement barn og unge med nedsatt fysisk funksjonsevne over store deler av verden med å komme i bevegelse.

    Å gi mennesker med store funksjonsnedsettelser mulighet til å delta i hverdagslige aktiviteter var inspirasjonen for gründerne Ånund Olsen og Erik Wegge da de startet selskapet i 1995. De fikk lisensiering til et produkt kalt NF-Walker fra en britisk utvikler, og reisen mot en internasjonal suksess var i gang. I 2007 deltok Olsen i tv-programmet «Skaperen» og vant med sin egen oppfinnelse, Innowalk. I dag heter selskapet Made for Movement, og utvikler og leverer markedsledende produkter i 20 land.

    Et produkt uten grenser

    Innowalk er et avansert motorisert hjelpemiddel for personer som har begrenset eller ingen mulighet til å stå oppreist eller bevege seg uten assistanse. Den finnes i tre versjoner, og brukes til både trening og stimulering avhengig av brukerens behov. De fleste brukerne er barn og unge med ulike medisinske diagnoser.

    – Produktet vårt dekker et behov som er universelt og som ikke kjenner noen grenser. Mennesker med store fysiske funksjonsnedsettelser finnes overalt, og løsningene vi leverer, er etterspurt over hele verden. Utfordringen er å finne land som har helsevesen og ordninger som gjør at de som trenger produktene, faktisk har mulighet til å få dem, sier Birger T. Johansen, som har ledet selskapet siden 2005. 

    I tillegg til datterselskap i Tyskland, Danmark, Sverige og Nederland har Made for Movement i dag distributører i 15 land, blant annet i Midtøsten, Russland og Kina. 

    Fra gründerbedrift til internasjonal markedsleder 

    Etter godt over to tiår med internasjonalisering, har selskapet gjort seg noen erfaringer i hvordan man kommer seg fra gründerstadiet til internasjonal suksess.

    – Da vi først skulle satse i nye markeder, trodde vi at vi måtte etablere et nytt datterselskap i hvert land for å ha kontroll. Kvaliteten på produktet vårt er enormt viktig, og man må kunne systemet og produktet for å selge det. Men vi oppdaget etter hvert at det var lettere for andre å tilegne seg kompetanse om produktene enn for oss å tilegne oss kompetanse om markedene, sier Johansen.

    – Det er nok litt typisk norsk å være opptatt av løsningen sin og det man har funnet opp, og mindre opptatt av å tilpasse seg markedene man begir seg ut i, fortsetter han. 

    Mange gründere har en god idé eller en god prototype, men tar ikke inn over seg hvor mange steg man må gjennom før man klarer å selge i et nytt marked, mener Johansen.

    Med en omsetning på 115 millioner og til sammen rundt 75 ansatte i 20 land er Made for Movement godt på vei til å bli et globalt selskap. Samtidig er gründerånden fortsatt til stede i bedriften.

    – For å nå en ledende posisjon må vi stadig videreutvikle produktene våre og finne opp nye. Vi har tatt flere store steg siden vi var en gründerbedrift, likevel har vi som mål å bli proffe uten å miste det som var og fortsatt er utgangspunktet for vår virksomhet: å kunne tilby bevegelse til mennesker med store funksjonsnedsettelser, avslutter Johansen.