Norway Expert

Spørsmål om kulde, prisnivå og korte somre er noen av utfordringene som møter de som selger Norge til utenlandske reisende. Som hjelp i kampen om de internasjonale gjestene har Innovasjon Norge lansert et nytenkende e-learning program, Norway Expert, som skal lære salgspersonell å svare på de typiske, men til tider vanskelige Norge-spørsmålene.

Ved utgangen av 2017 hadde over 2700 europeiske reiseagenter registrert seg, og rundt 530 hadde kvalifisert seg som ‘Norgeseksperter’. Tanken er at ved å gjøre salgspersonell trygge på budskap så vil flere reisende velge Norge under planleggingen av ferien.

Skal gjøre det enkelt å selge Norge 

Mangt et turistbyrå har e-learning systemer, men Norway Expert skiller seg fra andre programmer ved at det er basert på de problemstillingene selgerne står overfor når de skal selge istedenfor hva turistbyrået ønsker å vise frem. 

– Vi har gjort forundersøkelse basert på de mest vanlige spørsmålene, og de største hindrene for å selge Norge. Programmet er lagt opp til å svare på nettopp disse problemstillingene, sier prosjektleder Sandra Olsson i Innovasjon Norge. 

Programmet har 14 ulike moduler som tar for seg blant annet kostnadsnivå, mattradisjoner, toppattraksjoner, praktiske tips, og spørsmål rundt fjorder og nordlys.

I første omgang ble Norway Expert lansert på syv språk; engelsk, tysk, nederlandsk, fransk, italiensk, spansk og russisk.