Utel Systems kaprer telekomgiganter

/globalassets/arsrapport-2017/bilder---kundehistorier/utelsystemsteam_mona-case_700.png?width=1168
Foto: Utel Systems

Selskapet har allerede etablert seg godt i utlandet, med England og Japan som de viktigste markedene. Nå har den pågående big data-satsing med Innovasjon Norge gitt dem grunn til å tro at de kan konkurrere med de store aktørene internasjonalt.

Utel Systems utvikler og leverer løsninger til telekommunikasjonsbransjen. De som kjøper produktene fordeler seg på to markeder: teleoperatører og etterretningstjenesten.

Teleoperatørene bruker produktene til å overvåke trafikkdata for å fange opp uregelmessigheter i tele- og datanettet. Dataene brukes for å øke kvaliteten og unngå nedetid, men også for å sikre at teleoperatørene leverer et produkt som er best tilpasset kundens behov. For etterretningstjenesten er overvåkingen nødvendig for å avdekke mulige terrorhandlinger.

Big data som konkurransefortrinn

I Big Data-prosjektet videreutvikler Utel de eksiterende overvåkingstjenestene til også å inkludere en nettbasert dashboard-løsning for kvalitetsrapportering. Produktet visualiserer trafikkdata ved å lage grafer, modeller og presentasjoner av store mengder data.

Det unike med produktet er at det er universelt og kan brukes av Utel sine konkurrenters leverandørsystemer, noe som øker verdien på produktet og gir tilgang nye markeder.

– For hver kunde samler vi inn, analyserer og lagrer mer enn 500 millioner nye anrop og transaksjoner hver eneste dag, så dette er virkelig Big Data, sier Frode.

Big Data-prosjektet er del av et forskningsprosjekt delfinansiert av Innovasjon Norge hvor Utel samarbeid med Telenor Global Wholesale. Prosjektet startet opp i fjor og skal lanseres i 2019.

– Bransjen er enormt innovativ og nyvinninger kommer til hele tiden. For å henge med på den hurtige endringen har det vært avgjørende for oss å motta finansiering fra Innovasjon Norge. Uten det hadde vi ikke kunnet utvikle og tilby de produktene vi kaprer kunder med i dag, sier Frode.

Selskapet skal fremover satse på kunstig intelligens i Big Data-prosjektet for å «forutse» hva som vil skje i tele- og datanettene i nær fremtid. Det betyr at teleoperatørene kan avdekke problemer lenge før kundene oppdager dem.