• EN
  • Logg inn
  • Styggpent

    Søstrene Hemma henter inspirasjon til former og farger fra naturen, og ønsker at produktene skal ha lang levetid og bli framtidens arvegods. Styggpent
    Søstrene Hemma henter inspirasjon til former og farger fra naturen, og ønsker at produktene skal ha lang levetid og bli framtidens arvegods.Styggpent

    Porselenproduktene Ment blir til i en gammel skifabrikk i Lillehammer, og selges til designbyer som København, Paris og New York.

    Søstrene Ingvild og Sidsel Hemma stiftet selskapet Styggpent i 2012, og begynte å designe og utvikle produkter i ulike materialer som porselen, steingods og tre i fabrikken ved Gudbrandsdalslågen.

    Produktene, som lanseres under merkevaren Ment, har oppnådd anerkjennelse og suksess både nasjonalt og internasjonalt. I 2014 ble søstrene Hemma kåret til "Årets gründerkvinner" i Oppland, og i 2018 slapp søstrene gjennom nåløyet og var med på utstilling og stand i forbindelse med Paris Design Week. Nå leveres produktene til 120 forhandlere, og er attraktive for designbyer som København, Paris og New York.

    Oppfølging av mentor

    Noe av forklaringen til Ment-suksessen kan være at søstrene tidlig fikk en mentor med kompetanse på porselen. Ove Paulsen i SINTEF anses å være Norges eneste porselensforsker, og han delte verdifull kunnskap, som blant annet førte til mindre svinn i produksjonen.

    I tillegg til mentortjenesten har Innovasjon Norge bidratt med tilskudd i etableringsfasen, utvikling av en visuell identitet, strategisk posisjonering, internasjonal profilering, samt lån og tilskudd til utvidelse av produksjonen.

    - Samarbeidet med Innovasjon Norge har hjulpet oss til å styrke vår merkevare og utvikle en strategi. Støtten har vært viktig og gitt oss muligheter til å satse på prosjekter vi ellers ikke kunne gjort, sier søstrene Hemma.

    Kompetanse i spesialdesign

    Styggpent har også samarbeidet med undervannsrestauranten "Under" i Lindesnes om å utvikle unike serveringselementer for 18 matretter. Prosjektet fikk finansiell risikoavlastning gjennom tilskudd til innovasjonskontrakter fra Innovasjon Norge.

    Planen er å selge disse produktene gjennom ulike kanaler. I tillegg skal Styggpent bruke kunnskapen inn i en metode for rask designutvikling, slik at de kan jobbe med spesialdesign ved siden av vanlig produksjon. Samarbeidsprosjektet med restauranten har gitt verdifulle erfaringer med å tilpasse en konseptuell linje for et internasjonalt marked.