Linseteknologi for framtida

/globalassets/casehotell-2018/polight-1920.jpg?width=1168

Polight driver med teknologi-, produkt- og prosessutvikling som krever store investeringer over lang tid før en lykkes i markedet.

Foto: Polight

Tilskudd fra Innovasjon Norge i tre omganger har hjulpet Polight til å utvikle linseelementer og styringselektronikk til små kameraer.

Selskapet ble etablert i 2005 og begynte tidlig å utforske en idé om å kopiere fokusfunksjonen i det menneskelige øyet for bruk i kameraenheter. Dette ble det primære satsingsområdet fra 2006/2007, og oktober 2018 ble de notert på Oslo børs.

Til smarttelefon-markedet

Linseteknologien de har utviklet gir en ny brukeropplevelse og letter implementeringen av autofokusfunksjoner for ulike applikasjoner. Nå produserer og selger de denne teknologien for bruk i autofokuslinser som kan anvendes i smarttelefon, strekkodelesere (barcode readers) og smarte briller (AR - augmented reality). I fremtiden ser en for seg flere andre anvendelser av teknologien, som optisk bildestabilisering (OIS) og zoom-systemer.

– Vi jobber innen flere markedsområder, men hovedfokuset er smarttelefon-markedet. Men i senere tid har vi i økende grad blitt kontaktet av selskaper som jobber i andre markedssegmenter, slik som strekkodelesere og smarte briller, sier administrerende direktør i Polight, Øyvind Isaksen.

Krever store investeringer

De har fått tilskudd fra Innovasjon Norge i tre omganger. I 2010 fikk de finansiering til utvikling og design av de tidlige prototypene av linsen, samt utvikling av selve produksjonsprosessen. Selskapet har senere fått to tilskudd til videreutvikling og tilpasning av linsen, slik at de kunne verifisere og demonstrere bruken sammen med relevante kunder. Selskapet har også fått et risikolån for å bygge opp en pilotproduksjonslinje som skal håndtere pilotproduksjon og sammensetning av linser.

– Å få denne typen tilskudd og lån fra Innovasjon Norge, er veldig viktig for et selskap som vårt. Vi driver med teknologi-, produkt- og prosessutvikling som krever store investeringer over lang tid før en lykkes i markedet. I tillegg til å jobbe med det korte bildet, hjelper finansieringen oss til å posisjonere selskapet i det lange bildet. Det gjør at vi kan skape interessante og varige arbeidsplasser både nasjonalt og internasjonalt, forteller Isaksen.