• EN
  • Logg inn
  • Matcher pendlere som kan samkjøre

    Samkjøringsappen SammeVei er som «Tinder for pendlere». Pelin Smines
    Samkjøringsappen SammeVei er som «Tinder for pendlere».Pelin Smines

    Samkjøring minsker CO2-utslipp, kostnader og tidsbruk. I tillegg blir du bedre kjent med folk i nærmiljøet ditt.

    SammeVei er en app som hjelper personer uten kjøretøy til å sitte på med personer som har kjøretøy – altså samkjøre – for eksempel til jobb. Privatsjåfører kan tilby skyss, og passasjeren kan sjekke om det er noen som skal samme vei. Dersom en annen bruker har opprettet en tur i samme retning, blir det en «rute-match».

    Brukerne bestemmer

    Færre biler på veiene fører til mindre utslipp, samtidig som man sparer tid og penger. Ordningen gjelder både for fossil- og elbiler, men det er elbilene gründerne bak appen satser mest på.

    – Både elbilene og sjåførene er her allerede. Nå gjenstår det bare for folk å dele bilturene med hverandre, sier Pelin Smines, administrerende direktør for SammeVei.

    Selv har Smines delt flere turer med folk på strekningen mellom Asker og Fornebu.

    – Turen tar vanligvis 40 minutter å kjøre. Med samkjøring tar det halvparten av tiden, fordi elbilsjåfører i Oslo-området trenger passasjerer for å få tilgang til kollektivfeltet til jobb, sier Smines.

    Over 10 000 nedlastninger

    De mottok oppstartslån fra Innovasjon Norge som gjorde det mulig å ta et gigantisk steg ut i markedet.

    – Med Innovasjon Norges hjelp utviklet ideen vår seg til å bli en app som kunne testes på det ekte markedet. Veksten vi opplevde som følge av samarbeidet med dem, gjorde at vi kunne videreutvikle teknologien med solide samarbeidspartnere, sier Smines.

    Hittil har appen blitt godt mottatt av nordmenn, og den har nå over 10 000 nedlastninger. I motsetning til apper som Uber, styres ikke SammeVei av markedet, men av brukerne.

    – Selv hvis vi fikk 100 000 nedlastninger på én natt, ville ikke det betydd så mye for oss. Brukerne må starte fra samme sted og stoppe på samme sted – til samme tid. For å få til dette, trenger vi mange nok brukere fra det samme området. I tillegg må vi sørge for at det er sjåfører tilgjengelig hver dag, sier Smines.

    Tilskudd gjennom Pilot-T

    For å få mange og aktive brukere har SammeVei gjennomført flere piloter sammen med selskaper, kommuner og lokale aktører. Slik finner de ut hvilke områder som egner seg for samkjøring.

    – Den neste piloten starter i begynnelsen av 2020 på E-18 mellom Drammen og Oslo. Her skal vi samarbeide med kollektivselskapet Brakar. Ettersom det er 10 000 pendlere daglig på denne strekningen, får vi virkelig testet ut samkjøring i en større skala.

    Smines sier de kan takke Innovasjon Norge for muligheten til å integrere samkjøring med offentlig transport. Tilskuddet gjennom Pilot-T-ordningen, som retter seg mot prosjekter i skjæringsfeltet transport/informasjons- og kommunikasjonsteknologier (IKT), gjør det mulig å samarbeide med store aktører som Ruter.

    – Målet er å kunne bestille samkjøring direkte gjennom blant annet Ruter-appen, slik at vi kan nå ut til tusenvis av pendlere og utnytte ledige seter i utslippsfrie kjøretøy i stor skala, sier hun.