Snåsavann

Gründeren Mohamed Sambou fant både kjærligheten og vannkilden på Snåsa. Håvard Zeiner
Gründeren Mohamed Sambou fant både kjærligheten og vannkilden på Snåsa.Håvard Zeiner

Mohamed Sambou fra Marokko flyttet til Snåsa med kjæresten og fikk smaken på norsk vann. Nå selger han og kollegaene Snåsa Naturlig Mineralvann – og setter produksjonsrekorder!

Gründeren lanserte ideen om vannprosjektet for Snåsa kommune og Innovasjon Norge i 2008. Ideen ble godt mottatt, og året etter fant han den perfekte vannkilden. Da begynte testingen, og eventyret var for alvor i gang.

– Vi så etter en kilde hvor vannet har lavt innhold av mineraler, holder lav pH-verdi og selvfølgelig smaker godt. Samtidig måtte den ha nok vann til å møte markedets etterspørsel. I tillegg til alt dette måtte ikke kilden ligge for langt unna, og produksjonen ikke føre til store inngrep i naturen. Til slutt ble det full klaff, forklarer Sambou.

Dyktige rådgivere

Grunnkilden ble godkjent av Mattilsynet i 2013, og produksjonsanlegget sto klart i 2017. Innovasjon Norge har gitt økonomisk støtte og levert flere rådgivingstjenester.

– Innovasjon Norges bidrag har vært helt avgjørende. Saksbehandlere har hjulpet oss å velge riktig retning ved valg av forretningsmodeller, og vi har fått god hjelp til å innhente nødvendig kompetanse gjennom deltakelse på kurs og konferanser. Den økonomiske støtten har ført til en relativt rask utvikling av selskapet, forteller gründeren.

Seniorrådgiver Roger Hatling i Innovasjon Norge Trøndelag har fulgt selskapet tett og er svært fornøyd med utviklingen i vannprosjektet.

– Sambou har vist en høy grad av gjennomføringsevne. Han er markedsorientert og en god selger, og har skjønt hvor viktig det er å ha et bredt kontaktnett og flinke folk i staben. Å se han lykkes og skaper flere arbeidsplasser i distriktskommunen Snåsa er flott! roser Hatling.

Den luksuriøse glassflasken er designet av Olssøn Barbieri og har vunnet en rekke designpriser. Aicha Vekseth
Den luksuriøse glassflasken er designet av Olssøn Barbieri og har vunnet en rekke designpriser.Aicha Vekseth

Priser for smak og design

2018 har vært svært positivt for Snåsavann, som nå teller ti ansatte. De har satt produksjonsrekorder for samtlige produkter, og høstet stor anerkjennelse nasjonalt og internasjonalt. Den luksuriøse glassflasken har vunnet en rekke designpriser, og vannet fikk bronse i "FineWaters International Water Tasting Competition.

Etter at selskapet investerte i nytt tapperi for også å produsere vann med kullsyre og smak, har de blitt konkurransedyktige i markedet og jobber fortløpende med å øke kundemassen.

– Fleksibilitet er den viktigste faktoren for vår suksess. Gjennom å tilby logovann til kunder som ønsker flasker med egen etikett og vår egen merkevare "Snåsa", henvender vi oss til ulike kundegrupper og har dermed vekstpotensiale på flere områder i markedet, sier Elin Strysse, som jobber med kommunikasjon og salg i Snåsavann.

Attraktivt i utlandet

Vannet selges i stadig flere butikker i Trøndelag og Oslo-området, og de har inngått samarbeid med flere banebrytende produkter på verdensbasis. Ett eksempel er at de produserer det oksygenrike vannet «Go2Life» for det norske selskapet Norwaters.

– Internasjonalt er behovet for trygt drikkevann enormt, og den uberørte og vakre naturen i Norge bidrar til å gjøre vannet vårt ekstra attraktivt i utlandet. I tillegg har vi stor tro på samarbeidspartnerne våre. De har spennende konsepter med internasjonalt potensiale, forteller Strysse.