/globalassets/casehotell-2018/rago-grunderektepar-1920.jpg?width=1168
Foto: Øystein Lie

Trondheims kjøkkenhage leverer RÅGO - trekasser med grønnsaker og lokalmat rett på døren til rundt 1300 familier fra Melhus i sør til Verdal i nord.

De mottok bedriftsutviklingsprisen for Trøndelag 2018 og 50 000 kroner i premiepenger.

Lokalmat etter sesong

RÅGO eies og drives av Hanne Askestad Myraune og Gustav Myraune. Matkassene med grønnsaker fra Frosta og lokalmat fra Trøndelag er svært populære. Konseptet er å levere kun lokalmat etter sesong.

- Vi mener det er mer bærekraftig å levere sesongbasert mat. Klart vi gjerne skulle levert tomater hele året, men i vinterhalvåret er det en utfordring å dyrke dem. Når vi følger sesongens variasjoner, smaker grønnsakene vi har venta på ekstra godt, sier daglig leder, Gustav Myraune.

Mangfold av grønnsaker

RÅGO holder til på Myraunset gård, og har et utmerket utgangspunkt for god og lokalprodusert mat. Den solfylte øya Frosta har et næringsrikt jordsmonn for produksjon av grønnsaker og er kjent som «Trondheims kjøkkenhage». Området har et innovativt landbruk med driftige bønder som dyrker frem et mangfold av grønnsaker. De tilbyr også et rikt utvalg av lokalprodusert mat fra hele Trøndelag.

- RÅGO viser at dersom man kombinerer gode ideer med forståelse for kundens behov, og i tillegg er god på samarbeid, oppnår man resultater, sier Vigdis Harsvik, direktør i Innovasjon Norge Trøndelag om suksessformelen bak den friske veksten.

Fra fjøs til pakkesentral

På Myraunset gård dyrker de gulrot, potet, asparges, artisjokk, mais, fennikel, bønner og søtpotet til matkassa. Resten av grønnsakene hentes hos rundt 20 produsenter på Frosta. Varene pakkes om til utkjøring i det gamle kufjøset på gården. Her er båsene fra 80-tallet byttet ut med kjølelager og pakkesentral. 

Bedriften sysselsetter 13 personer fordelt på åtte årsverk. Flere av de ansatte er ungdommer. RÅGO har utviklet et konsept som bidrar til økt merverdi for mange av lokalmatbedriftene i nærområdet. Bedriften har hatt en god vekst og ønsker nå å ekspandere satsingen.

- Det er en trend at flere er opptatt av å spise mer grønt, og det gleder oss at vi når ut til stadig flere familier. Vi startet med 50 kunder i 2014, i dag har vi 1300 aktive kunder. Nå satser vi videre og skal levere matkasser enda lenger nord i fylket - til Steinkjer, sier Gustav.

Prosjektet har som målsetting å øke markedsandelen på aksen Steinkjer/Melhus, og nå en omsetning på 10 millioner kroner i løpet av tre til fem år.