Kvalitetskjøtt fra høyfjellet

/globalassets/casehotell-2018/tyinlam2_1000.jpg?width=1168
Foto: Yngve Ask

Kjell Gudmund og Line Svien fra Vang i Valdres ønsker å bli en ledende leverandør av kvalitetskjøtt. Nylig mottok de Bedriftsutviklingsprisen i landbruket i Oppland.

Ekteparet har de siste fem årene jobbet målrettet med å bygge merkevaren Tyinlam. En del av dette arbeidet har vært å drive langsiktig avlsarbeid, fokus på god dyrevelferd og gode fjellbeiteområder. Arbeidet har gitt gode resultater og svært god kjøttkvalitet.

- Tanken på at våre produkter skulle forsvinne i mengden var utslagsgivende for å starte merkevarebyggingen av Tyinlam. Vi startet helt i det små og har bygget oss opp litt etter litt. Det legges ned stor innsats gjennom avlsarbeid, kjærlighet og nærhet til dyrene, kvalitetssikring og oppfølging gjennom beitesesongen. Vi produserer, selger, markedsfører og leverer, så Tyinlam er ekte og hjemmelagede produkter - uten mellomledd, sier ekteparet Svien.

- Ekteparet Svien har fokus på maksimal utnyttelse av beiteressursene og fremmer førsteklasses lammeprodukter som er 100 prosent naturbaserte med tilleggsverdier som kvalitet, tradisjoner og opprinnelse, sier direktør for Innovasjon Norge Innlandet, Christian Hedløv Engh.

Populære lokalprodukter

Kjell Gudmund Svien tok over driften av gården i 1997 og har drevet med sauehold siden. Besetningen er i dag på 130 vinterforede dyr av rasen Norsk kvit sau, og de slipper samlet rundt 400 dyr fritt ut på beite i høyfjellet.

De siste årene har ekteparet satset mer på foredling og investert i nytt produksjonskjøkken, salterom, tørkeloft og stort kjølerom. Etterspørselen etter deres lokale kvalitetsprodukter er økende og produkter med lokalprodusert kjøtt og en særegen smak er av stor interesse for de mange tilreisende til Valdres.

- Med god støtte fra Innovasjon Norge og Vang kommune har vår utbygging og satsing vært mulig. Nå er vi stolte leverandører av råvarer fra høyfjellet til serveringsbedrifter og privatkunder som setter stor pris på historien bak maten de serverer. For tredje året på rad selger vi nå alt vi produserer selv, rundt fem tonn lammekjøtt, sier Svien.

Bønder på facebook

Ekteparet benytter seg mye av lokal ungdom som ekstra arbeidskraft i hektiske perioder. Jevnlig tar bedriften også imot alt fra turister til barnehager og eldre fra bygdas eldresenter. Å få være med på sauesanking, lamming og fjøsstell har blitt en populær aktivitet hvor tradisjoner og dyrevelferd videreformidles.

Bedriften har opparbeidet seg en stor tilhengerskare og mange kunder, som får delta i deres hverdagslige gårdsliv ved fysiske besøk eller gjennom sin populære Facebook- side og Instagram- konto, hvor de allsidige sauebøndene deler gårdens aktiviteter.

- Svien har klart å utvikle en merkevare hvor de når kundene sine direkte, noe som gir en stor merverdi, avslutter Hedløv Engh.