• EN
  • Logg inn
  • VINN

    Kjelkekjøring ned Narvikfjellet. Helle Holt/Narvikfjellet
    Kjelkekjøring ned Narvikfjellet.Helle Holt/Narvikfjellet

    Narvik har jobbet systematisk med reisemålsutvikling og etablert velfungerende bedriftsnettverk som bidrar til vekst i hele regionen.

    Da reiselivsaktører i Narvik viste interesse for å delta i et bedriftsnettverk, tok Visit Narvik dette videre med hjelp fra konsulentselskapet VINN . Sistnevnte søkte Innovasjon Norge om midler til etablering og utvikling av "Bedriftsnettverket for Arktiske opplevelser i Narvikregionen". Nå er nettverket inne i sitt andre år.

    - Jeg tviler på at vi hadde fått til noe slikt uten Innovasjon Norge. De hjalp oss å komme til enighet og innse at samarbeidet var veien mot målet. Vi ser det har vært veldig nyttig å jobbe i et nettverk for å styrke enkeltstående bedrifter og hele regionen. Vi har økt kompetansen betraktelig og blant annet lært oss å presentere produktene våre på nye måter, sier seniorrådgiver i VINN, Ståle Eilifsen.

    Masterplan for reiselivet

    Han forteller at de ser en spennende utvikling med de viktigste næringslivsaktørene i spissen. Narvik, som var den første i Nordland til å lage en helhetlig masterplan for reiselivet, har som målsetting at regionen skal tilby sterke opplevelser, og være et sted folk snakker om og kommer tilbake til. Lanseringen av Narvik som VM-kandidat, Arctic Race-finale og fire direkte TV-sendinger på NRK 1 i slutten av 2018 viser at de gjør ting riktig.

    Bedriftsnettverket for Arktiske opplevelser i Narvikregionen har gjennom ulike workshops, studietur og deltakelse i opplevelseskonferansen i Lofoten, tilegnet seg kunnskap og kompetanse som både kommer bedriften og regionen til gode. Deltakerne har konkretisert sine ambisjoner og funnet samarbeidsområder, og i fellesskap har de utviklet en strategi og forretningsplan for nettverket.

    Opplevelseskonferanse i verdensklasse

    I 2018 ble Norsk Opplevelseskonferanse arrangert i Narvik i et samarbeid mellom Innovative Opplevelser, Nordland fylkeskommune, NHO Reiseliv, NordNorsk Reiseliv, Adventure Travel Trade Association (ATTA) og Innovasjon Norge. Aktørene i bedriftsnettverket bidro både i planlegging og gjennomføring av konferansen og er stolt av resultatet.

    - De siste årene har det blitt en samarbeidskultur innenfor reiselivsnæringen som ingen har sett tidligere. At næringen går sammen og leverer en konferanse som overgår forventingene til de fleste er et synlig bevis på det, poengterer Terje Haugen, seniorrådgiver ved distriktskontoret i Nordland.