• EN
  • Logg inn
  • Frister flere til Bergensregionen med musikk og mat

     Bergen Tourist Board / Oddleiv Apneseth – visitBergen.com
    Bergen Tourist Board / Oddleiv Apneseth – visitBergen.com

    Innovasjon Norges kontor i Frankrike igangsatte et prosjekt som skulle friste flere forretningsreisende til Bergen og omegn.

    Prosjektet var i tråd med Visit Norway sitt arbeid med å gjøre Norge til en helårsdestinasjon ved å satse på bestemte segment, og målet var å øke antall møter og arrangementer i regionen.

    Konsert i Paris

    Et svært vellykket tiltak var å benytte en konsert med Bergen Filharmoniske Orkester i Paris til å arrangere et event. Frankrike-kontoret involverte partnerne Visit Bergen, Air France og Bergen Filharmoniske Orkester for å profilere Bergen for kultur- og Mice-operatører. Mice er markedet for møter, konferanser, messer og arrangementer.

    Kundene fikk billetter til konserten etterfulgt av litt mat og drikke. Arrangementet ble koordinert med den norske ambassaden, som hadde et eget arrangement rettet mot andre målgrupper før konserten.

    - Vi retter en stor takk til alle involverte som gjorde arrangementet mulig. Reiseliv og kultur er en god kombinasjon. De fremmøtte fikk høre at Bergen er en god by å besøke – hele året!, sier Britt Angell-Hansen, salgssjef for møte- og arrangementsavdelingen i Visit Bergen.

    Interesserte turoperatører

    34 personer fra tolv byråer deltok, og det kom tydelig frem at de var på utkikk etter alternativer til typiske sol- og strandsteder.

    - Kundene krever nye opplevelser, og vi ser en økt interesse for bærekraft. Bergens mat-, kultur- og naturtilbud var midt i blinken sånn sett. Vi følger opp hver enkelt av de fremmøtte, sier markedsspesialist i reiseliv, Lea Pinsard, i Innovasjon Norge Paris.

    Suksess med mindre arrangementer

    Hun forteller at konserten ble en vellykket test på å prioritere mindre arrangementer som retter seg mot et bestemt segment. De har fått positive tilbakemeldinger fra norske kunder, og erfarer økt etterspørsel etter Bergensregionen etter at Air France satte opp direkteruter fra Paris. Direkte flyruter er helt avgjørende overfor Mice-segmentet, da reisetid og kostnader er avgjørende for hvor man legger et arrangement. 

    - Mindre B2B arrangementer i det franske markedet, med eller uten partnere, har vist seg å være kostnadseffektive og tidseffektive, og gjør det mulig for oss å møte de rette kjøperne på riktig arena. Kjøperne responderer veldig bra på denne formen. Et smart supplement til større og mer generelle arrangement, understreker bransjespesialist reiseliv i Innovasjon Norge Paris, Anne Lisbet Tollånes.