Hopp til innhold
  • EN
  • Logg inn
  • Pris til det åpne ysteriet på Jæren

    Ystepikene
    Driftsleder Siri Lobekk, Siri Rasmussen Lea og Jon Lea fra Ystepikene AS.Foto: Innovasjon Norge

    Ystepikene AS er årets vinner av Bedriftsutviklingsprisen i landbruket i Rogaland. Vinneren kombinerer tradisjonelt landbruk med produksjon av toppkvalitets oster fra egne råvarer og har åpnet dørene for besøkende og for andre lokalmatprodusenter.

    - Det er utrolig gildt å få denne prisen!, sier Siri Rasmussen Lea, primus motor bak Ystepikene.

    Jærgarden som byr på mer

    På Varhaug sør på Jæren, med utsikt mot Nordsjøen, ligger gården til Jon Lea og Siri Rasmussen Lea. Her går melkekyr inn og ut av fjøset, ved siden av en innhøstet kornåker og rugeeggbygget som er en del av den tradisjonelle driften på gården.

    Om Bedriftsutviklingsprisen i landbruket

    Innovasjon Norge deler hvert år ut Bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet.

    Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser.

    Hvert år blir det kåret en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner.

    De fylkesvise vinnerne kjemper deretter om den nasjonale prisen på 250 000 kroner.

    Ystepikene ledes av Siri, med hjelp av ektemannen Jon, familie og 8 ansatte. Gården produserer ca 650 000 liter melk i året, og Ystepikene bruker en fjerdedel til å produsere 16 000 kg med ost. Ystepikene har prisvinnende oster som Jærsk Bedaost, Jærsk hvitskimmel og Jærsk kremost. Hele produksjonen kan følges fra butikken, gjennom store vindu.

    Ystepikene startet opp i desember 2019 og rettet seg mot storhusholdning og noen lokale matvarebutikker i nærheten. Koronapandemien gjorde at Ystepikene endret fokus til mer direkte salg i egen gårdsbutikk og dagligvarebutikker. Gjennom en logistikkavtale med Tine og direkte dialog med fullsortimentsbutikker i Stavangerregionen klarte Ystepikene å få en fot innenfor dagligvaresegmentet og da var salget i gang.

    I dag blir ostene fra Ystepikene solgt i 277 butikker fra Troms i Nord til Søgne i sør, og i 29 butikker i bare Oslo alene.

    Det åpne ysteriet

    Ystepikene har skapt «det åpne ysteriet» på gården. Det innebærer at kunder kan komme og kjøpe varer når det måtte passe dem via selvbetjening, samtidig som de bokstavelig talt får et godt innblikk i osteproduksjonen.

    - Kundene kan se gjennom vinduet hvordan varene de kjøper blir produsert og føler at de kommer tettere på det de spiser. Besøkende kan også få en omvisning på gården av «melkemannen» Jon, hvis de har lyst til å se kyra som leverer melka, sier Siri.

    Jon Lea og Siri Rasmussen Lea mottok prisen fra leder for Innovasjon Norge i Rogaland, Kari Holmefjord Vervik
    Jon Lea og Siri Rasmussen Lea mottok prisen fra leder for Innovasjon Norge i Rogaland, Kari Holmefjord Vervik. Foto: Innovasjon Norge

    I gårdsbutikken tilbys det et bredt spekter av egne varer, men også varer fra mange andre lokalmatprodusenter i Rogaland. Ystepikene fremmer like mye andre produsentenes varer som sine egne.

    - Det har kommet stadig flere utsalgssteder for lokalmat i regionen og vi har opplevd en fantastisk positivitet og vilje til å hjelpe hverandre med salg av lokalmatvarer på Jæren de siste årene, sier Jon.

    Siri var i utgangspunktet skeptisk til Innovasjon Norge sitt forslag om å kjøre et forprosjekt før hun startet med ystingen, men ser i ettertid at god planlegging og kompetansetilførsel, ikke minst på det kommersielle fra blant annet Kompetansenettverket for lokalmat, har lagt grunnlaget for den eventyrlige veksten de har hatt på kort tid. Siri og hennes ystepiker er nå flinke til å dele sine erfaringer med andre som har lyst til å starte opp, og har hjulpet mange lokalmatspirer med oppstart. Der Ystepikene var selv for tre år siden.

    Juryen begrunnelse

    - Ystepikene har imponert med en eventyrlig økonomisk vekst på kort tid som en følge av konseptet de har utviklet, med ysting av produkter av ypperste klasse og døgnåpen gardsbutikk. Ystepikene er synlig, tilgjengelig, gir andre lokalmatprodusenter en salgskanal og hjelper de som går rundt med planer for oppstart av ysting. Ystepikene har vist raushet, originalitet og ikke minst kvalitet i alt de gjør, sier leder for juryen Kari Holmefjord Vervik, som leder Innovasjon Norge i Rogaland.

    Resten av juryen har bestått av:

    • Geir Skadberg, Statsforvalter i Rogaland
    • May Endresen, Rogaland fylkeskommune
    • Marit Epletveit, Rogaland Bondelag
    • Tone Grindland, NHO Rogaland