• EN
  • Logg inn
  • 10 gode råd for deg som vil starte mat- eller reiselivsbedrift

     Thomas Rasmus Skaug
    Thomas Rasmus Skaug

    Her er 10 gode råd for deg som vil starte mat- eller reiselivsbedrift. Bruk disse rådene som inspirasjonskilde og sjekkliste, for å øke dine sjanser for å lykkes.

    Det handler om å ta vare på natur, kultur og miljø, å styrke sosiale verdier og sørge for økonomisk levedyktighet.

    Folk flest søker ekte og annerledes natur- og kulturopplevelser. Både nordmenn på tur i eget land og internasjonale gjester som er på besøk eller ferie, sier «ja takk» til spennende produkter og opplevelser av høy kvalitet.

    Dette gir muligheter for deg som satser på virksomhet innen produksjon eller servering av mat, overnatting eller natur- og kulturbaserte aktiviteter. Med rett innstilling, grundige forberedelser og god gjennomføring kan du skape en god næringsvirksomhet – eller kanskje et helt nytt levebrød.

     

    1. Se deg selv gjennom kundenes øyne

    Kundene kommer kanskje til deg fordi de er sultne eller trøtte, men det er ikke nok å tilby dem mat og seng. Skal du lykkes med din virksomhet, må du også tilfredsstille emosjonelle og sosiale behov, og skape en opplevelse.

    Se deg selv gjennom kundenes øyne og spør deg selv: hvem er kundene mine? Hvilke forventninger har de? Hvordan kan jeg møte – og helst overgå – disse forventningene?

    Benytt tilgjengelig kompetanse, og søk råd og veiledning hos andre som kjenner kundegruppen du henvender deg til. Det er også viktig å teste produktet i markedet, få tilbakemelding fra kundene og justere om nødvendig.

     

    Det er du som skal tilfredstille kunden - ikke omvendt.
    Det er du som skal tilfredstille kunden - ikke omvendt.

     

    2. Vær visjonær og jordnær

    Ambisjoner er en viktig drivkraft for å lykkes.

    Å etablere et godt produkt og drive en sunn økonomisk virksomhet vil kreve høy motivasjon, stor innsats og ikke minst utholdenhet. Et godt produkt må foredles og videreutvikles over tid.

    Du trenger skaperkraft og drivkraft. La ambisjonene drive deg fremover, mens du bygger stein på stein. Ved å ta ett skritt av gangen, skaper du veien til langsiktig lønnsomhet.

     

    La dine ambisjoner føre deg mot målet, selv om veien kan virke lang.
    La dine ambisjoner føre deg mot målet, selv om veien kan virke lang.


    3. Våg å være annerledes

    Dine fremtidige kunder er ute etter noe spesielt. Da gjelder det å ha et unikt produkt.

    Et unikt produkt er lett å like, lett å markedsføre og lett å selge – men ikke alltid så lett å lage. Derfor bør du bruke tid, krefter og kanskje noen kroner på å finne ut hvordan du kan gjøre ditt tilbud til noe helt for seg selv.

    Tenk over: Hvilke unike kvaliteter finnes i din region? Hva har du som ingen andre har? Hvordan kan du gjøre det du har til noe spesielt? Hva kan du utvikle i tillegg til det du har, som gjør ditt tilbud annerledes?

    Sjekk hva andre gjør – kanskje finnes det noe lignende du kan lære av? Søk råd og veiledning fra fagfolk, for eksempel innen historiefortelling, opplevelsesutvikling, design og markedsføring.

    Særpreg gjør deg synlig. Lykkes du med dette, er sjansen stor for at kundene velger deg og ditt produkt.

     

    Skill deg ut ved å framheve det som gjør deg og ditt produkt unikt.
    Skill deg ut ved å framheve det som gjør deg og ditt produkt unikt.

     

    4. Vær kompromissløs på kvalitet

    Kunder forventer kvalitet som står i samsvar med prisen de betaler for et produkt. I Norge betyr det alltid høy kvalitet.

    Du må møte denne forventningen og ha kvalitet i alle deler av det du leverer til kundene – i selve produktet, «innpakkingen» og alt som ligger rundt og bidrar til å skape en helhetlig opplevelse.

    Du bygger gjerne kvalitet gjennom å tilby et produkt som er basert på naturen, kulturen og de sosiale verdiene som Norge og ditt nærmiljø preges av.

    God kvalitet skaper fornøyde kunder, som kommer tilbake, mens dårlig kvalitet kan skremme dem bort for alltid.

     

    God kvalitet koster, men dårlig kvalitet koster enda mer.
    God kvalitet koster, men dårlig kvalitet koster enda mer.

     

    5. Vær en god vert

    Å være en god vert er gull verdt. En god vert får kundene til å slappe av, nyte øyeblikket og føle seg godt ivaretatt.

    En god vert er også en guide til gode opplevelser. En god guide kan gjøre en dårlig dag til en fantastisk opplevelse, derfor kan også du som leverer mat eller et annet fysisk produkt ha stor nytte av å tenke som en vert.

    Ditt produkt er en sentral del av opplevelsen. Vær tilstede, vær oppmerksom og strekk deg litt lenger for å tilfredsstille den enkelte kunde. Selv et grunnleggende enkelt produkt kan bli til en god opplevelse for kunden.

    Gjestene må tas imot med åpne armer, få god service og føle seg velkomne og ivaretatt. Om du selv ikke er av den utadvendte typen som lett sprer om seg med godt humør, kan det være lurt å finne noen andre som kan fylle rollen som vert.

     

    Å være en god vert er vel verdt innsatsen. Den som er raus og byr på seg selv får betalt.
    Å være en god vert er vel verdt innsatsen. Den som er raus og byr på seg selv får betalt.

     

    6. By på det lille ekstra

    Å være leverandør av et mat- og reiselivsprodukt innebærer at du byr kundene på en opplevelse.

    En god opplevelse har kvalitet og profesjonalitet som fundament, men trenger også en dæsj krydder og en liten porsjon overraskelse – noe som setter en liten spiss på det hele.

    Vær kreativ, tenk utenfor de vante banene. By på det lille ekstra som får kunden til å føle seg sett, tatt vare på og satt pris på.

     

    Gi gjestene mer enn det de forventer. Fornøyde kunder er bra - begeistrede kunder enda bedre.
    Gi gjestene mer enn det de forventer. Fornøyde kunder er bra - begeistrede kunder enda bedre.

     

    7. Vær profesjonell

    Kundene forventer at du er profesjonell.

    Det vil si at du har orden i sakene dine og at de får svar på sine henvendelser innen rimelig tid. 24 timer er en evighet for en eksisterende eller potensiell kunde – tid som kan brukes til å finne et alternativ til ditt produkt.

    Kundene tar det også som en selvfølge at du gir nødvendig informasjon og følger dem opp før, under og etter at de har kjøpt og opplevd ditt produkt.

    Kartlegg hva kundene trenger og hva du må gjøre – og gjør det ordentlig.

    Å være profesjonell betyr også å ha orden på økonomien, budsjettere realistisk og i det lange løp sørge for at det kommer flere kroner inn enn det som går ut.

     

    En profesjonell ligger et skritt foran og følger en plan.
    En profesjonell ligger et skritt foran og følger en plan.

     

    8. Sats sammen

    Kundene vil ofte ha mer enn det du kan tilby alene.

    Tenk gjennom sammenhengen som produktet ditt skal fungere i. Du må være åpen for samarbeid, finne partnere og delta i nettverk. Slik kan flere supplere hverandres produkter for å tilby kundene en mer helhetlig og innholdsrik opplevelse, samtidig som hver enkelt aktør vil få mer tilbake.

    Når flere samarbeider og gjør hverandre gode, vil kundene alltid få en rikere opplevelse. Det handler om lokal verdiskaping, å få kundene til å bli en dag ekstra i området og anbefale maten og opplevelsene videre til andre. En liten aktør kan spille en viktig rolle i det store bildet.

     

    Framsnakk hverandre. Lær av hverandres feil, så slipper du å gjøre dem selv.
    Framsnakk hverandre. Lær av hverandres feil, så slipper du å gjøre dem selv.

     

    9. Vær til stede på nett og i sosiale medier

    Kundenes opplevelse starter lenge før de kjøper ditt produkt eller kommer på besøk, og bør også leve videre lenge etter at produktet er brukt eller fortært.

    Opplevelsen starter og slutter ofte på nett. Derfor bør du også være til stede digitalt – før, under og etter at kunden er i direkte kontakt med deg eller ditt produkt.

    Etabler egne nettsider, vær synlig og tydelig på nasjonale og lokale reiselivssider, og bruk sosiale medier til å kommunisere med gjestene før og etter kjøp eller besøk.

    Tilbakemeldinger gjennom for eksempel sosiale medier, kan gi viktige innspill til videreutvikling og forbedringer. Det er samtidig en god, troverdig og rimelig markedsføringskanal.

     

    Gjør deg synlig og tilgjengelig på nett og sosiale medier Brooke Cagle/Unsplash
    Gjør deg synlig og tilgjengelig på nett og sosiale medierBrooke Cagle/Unsplash

     

    10. Søk råd og støtte

    Det er mange i Norge som vet hva som skal til for å lykkes med lokale satsinger.

    Spør folk i ditt område eller nettverk om hva de har gjort for å lykkes. Lytt, lær og la deg inspirere.

    Du bør delta i det lokale reiselivslaget, destinasjonsselskapet eller andre samarbeidsorganer for å høste erfaringer. Råd, tips og tilbakemeldinger fra nettverket ditt er uhyre verdifullt.

    Ta kontakt med oss i Innovasjon Norge for gode råd, hjelp til nettverksbygging og søknader om finansieringsstøtte.