• EN
  • Logg inn
  • Definisjoner

    Korrupsjon

    • Unngå brudd på korrupsjonslovgivning, selv i land med svak håndhevelse av relevant lovgivning
    • Redusere risiko for korrupsjon og annen økonomisk kriminalitet gjennom antikorrupsjonsprogram tilpasset størrelse, virksomhet og risiko

    Menneskerettighetene

    • Unngå brudd på menneskerettighets – og arbeidsrettighetslovgivning, spesielt i land med svak håndhevelse av relevant lovgivning
    • Forebygge brudd på menneskerettigheter i egen virksomhet og i verdikjeden blant annet gjennom aktsomhetsvurderinger
    • Håndtere brudd på menneskerettigheter i egen virksomhet

    Arbeidsforhold

    • Respektere arbeidstakeres rettigheter
    • Samarbeide med de ansattes representanter
    • Motarbeide diskriminering
    • Bidra til avskaffelse av barnearbeid og tvangsarbeid

    Miljø

    • Forebygge, håndtere og redusere negative miljøkonsekvenser av virksomheten
    • Innovere og implementere ny miljøteknologi
      Forbrukerinteresser
    • Utvise god markedsførings- og reklameskikk
    • Sikre at varer og tjenester som tilbys er trygge og av god kvalitet

    Aktsomhetsvurderinger

    Interessentdialog

    • Gi interessenter, spesielt de direkte berørte, anledning til å fremme sine synspunkter og bli tatt hensyn til i planleggings- og beslutningsprosesser så tidlig som mulig

    Kontinuerlig forbedring

    • Med utgangspunkt i bedriftens nåsituasjon gjennomføre tiltak som stadig bringer virksomheten nærmere full ivaretagelse av alle prinsippene ovenfor

    Globale prinsipper og beste praksis

    • Kjenne til relevante rammeverk og beste praksis i egen sektor og verdikjede