Vil du ha de siste nyhetene fra Innovasjon Norge?
  • EN
  • Logg inn
  • Lag etiske retningslinjer

    Spilleregler er like nødvendig i næringslivet som i sport. Setter du tydelige grenser, forteller du ansatte, partnere og kunder at du driver skikkelig butikk.

    Det kan være vanskelig både å gi og ta imot gaver. Hva er akseptabelt, og hva kan gi negative oppslag i pressen? Klargjør bedriftens krav til egen virksomhet og de ansatte. I vanskelige situasjoner er nedskrevne normer og regler et viktig og nyttig verktøy.

    Hvordan forholder du deg til

    • gaver fra forretningsforbindelser?
    • varsling av hendelser og atferd?
    • lojalitetskonflikter og økonomiske interesser hos leverandører?
    • korrupsjon, for eksempel i forbindelse med anbud?

    Få de ansatte med deg

    Ved å sette klare grenser, skaper du et verdigrunnlag for bedriften. Retningslinjene bør være enkle og forståelige, slik at ansatte og ledelse lett kan følge dem. I praksis vil dette over tid bygge opp en god og tydelig bedriftskultur.

    Praktisk tilnærming

    Retningslinjene bør dekke kjernevirksomheten som innkjøp, myndighetskontakt og pleie av forretningsforbindelser/kunder og generelle temaer som gaver, interessekonflikter og korrupsjon.

    Hvis miljøengasjement og ansvarlig innkjøp ikke er omfattet av de etiske retningslinjene, anbefaler vi å gjennomføre egne prosjekt på det.
    Prosjektet kan gjennomføres i tre faser:

    1. Forankring: I denne fasen sikres eierskap i styret og toppledelsen. Arbeidet kan gjerne prosjektorganiseres.
    2. Utvikling: Etter en kartlegging av potensielle risikoområder, er det viktig med bred involvering av de ansatte og av virksomhetens viktigste interessenter. Retningslinjene må være tydelige og i et skriftlig format.
    3. Implementering: Opplæring i hele virksomheten. Oppfølgingsrutiner for varsling og annet blir definert og trent på. Styret og toppledelsen definerer hvem som har ansvaret for å følge opp og evaluere de etiske retningslinjene.

    Mer inspirasjon