Vil du ha de siste nyhetene fra Innovasjon Norge?
  • EN
  • Logg inn
  • Vokse raskt internasjonalt? Disse programmene hjelper bedriften din

     Foto: Getty Images
    Foto: Getty Images

    Våre globale akseleratorprogrammer gir oppstartsselskaper kunnskapen som skal til for å lykkes internasjonalt – og det så raskt som mulig.

    – Programmene gir kompetanse til bedrifter som er i en tidlig fase og har ambisjoner om – og kapasitet til – å skalere raskt, sier Gro Dyrnes, direktør for Innovasjon Norge i USA. Siden oppstarten i San Francisco i 2012 har akseleratorprogrammene til Innovasjon Norge rettet seg mot nye, norske selskaper som kan vise til gode resultater i hjemmemarkedet, har grunnleggende finansiering på plass og er klare for å satse internasjonalt. Hensikten er å gi ledere i lovende selskaper avgjørende innsikt, forståelse, nettverk og kompetanse som de ellers vanskeligere ville fått tilgang til hjemme i Norge. Ambisjonen er at satsingen bidrar til flere norske eksportbedrifter.

     

    I dag har Innovasjon Norge tre forskjellige akseleratorprogrammer for norske bedrifter som vil ut i verden:

     

    Kan lære av Silicon Valley

    – Alle disse tilbudene handler egentlig om å akselerere veksten mer enn å bygge stein for stein, som kanskje er mer vanlig for norske selskaper, sier Dyrnes. Akselerasjonen skjer blant annet gjennom eksponering for en litt unorsk tilnærming til vekst. Det er for eksempel mye man kan lære av innovasjonsånden og forretningskulturen i Silicon Valley, eller salgskulturen i New York.

    – Sett fra Norge så kan man av og til tro at oppstartsselskaper innen teknologi fra California starter med en gründer som jobber alene på et rom, og så – over natten – blir produktet noe som alle i hele verden har på mobilen sin, sier Kristian Bye, leder for Innovasjon Norges kontor i San Francisco.

    Han forklarer at ferske selskaper i Silicon Valley i virkeligheten gjerne bruker godt med tid på å utvikle og teste konseptet sitt, samtidig som de bygger et kontaktnettverk i bransjen. Når alt er på plass og de er klare til å ekspandere, er selskapene godt posisjonert for å hente penger og vokse – raskt.

     

    For å komme med på et av de tre programmene må selskapet selv søke om opptak. Her kan du søke.

    Programmene arrangeres to ganger i året. Utenlandsoppholdet varer fra to til fire uker, avhengig av program. Under pandemien arrangeres de digitalt.

    Representanter fra mellom åtte og tretten bedrifter deltar hver gang. TINC tar også imot søknader fra bedrifter med tilhold i andre nordiske land gjennom samarbeidet Nordic Innovation House.

    Ved opptak vurderer vi finansiering, eksisterende resultater og skaleringspotensial i produktet eller tjenesten. Selskapene må også være interesserte i å lære.

    Kunnskapen og innsikten fra programmene er universell – like anvendelig i Stockholm og Seoul som i San Francisco, New York og London.

     

    Verdifulle mentorer

    Innovasjon Norges akseleratorprogrammer er unike – ikke bare fordi de innebærer opphold i verdens viktigste byer for innovasjon og entreprenørskap, men også fordi deltakerne får rikelig med tid og muligheter til å sparre med erfarne bransjementorer.

    I Silicon Valley har Innovasjon Norge knyttet til seg en kjernegruppe på åtte mentorer som selskapene kan møte i løpet av hele programperioden, ikke bare en eller to ganger. Selv om alle mentorene har sine egne spesialiteter, har de én viktig ting til felles:

    – Mentorene er alle folk som har «sett filmen før»: erfarne folk som har startet og bygget opp selskaper, investert i mange selskaper eller vært rådgivere for selskaper i samme fase som deltakerne, sier Kristian Bye. For Innovasjon Norge er det svært viktig at selskapene får bekreftelse og motstand fra folk som faktisk kjenner markedene som selskapene skal inn i, og som i løpet av karrieren kanskje både har lykkes og gått på en smell.

    – Man begynner med å fokusere på et nisjeområde, lærer og repeterer, og så vokser man derfra. Vi ser ofte at de som blir vinnere i markedet starter på den måten, sier Åse Pettersen Bailey, som siden 2012 har vært programleder og grunnlegger i Tech Incubator (TINC), akseleratorprogrammet i San Francisco.

    – Mentorene er en utrolig viktig del av programmet, og vi legger vekt på at mentorene skal være relevante i markedet. Alle har dagjobber, de er ikke konsulenter, sier Pettersen Bailey.

    Gode resultater

    Siden oppstarten har Innovasjon Norges akseleratorprogrammer hjulpet hundrevis av norske selskaper og gründere. Noen blir hete navn innenfor sine nisjer, andre blir landsdekkende snakkiser gjennom nasjonale medieoppslag. Denne høsten har for eksempel e-læringsselskapet Kahoot! gjort det svært godt på børs.

    – Det går nesten ikke en måned uten at tidligere deltakere når store, nye milepæler, sier Gro Dyrnes fornøyd. For Innovasjon Norge er det spennende å følge med på utviklingen i selskapene etter at de har vært med på programmene.

    – Ting tar jo tid. Det tar i gjennomsnitt syv år å bygge et selskap, så det er ikke noen suksesser over natta, selv ikke her i Silicon Valley, sier Åse Pettersen Bailey.

    – Dette er korte programmer, med langsiktig virkning.