• EN
  • Logg inn
  • Påminnelse- og inkassorutiner

    Betalingsforsinkelser er dessverre svært vanlig ved internasjonalt salg, spesielt ved salg i åpen regning.
    Uansett hvor årsakene til disse forsinkelsene ligger er det viktig å ha fungerende overvåknings- og kravrutiner som effektivt tvinger kjøper til betale til rett tid. For å lykkes i dette uten å ødelegge kundeforholdet bør man kjenne til lokal praksis i de respektive land.
    Morarenter er her et viktig virkemiddel, i den grad de kan brukes.

    I en del land er rutinene for oppfølging av for sene betalere nøye lovregulert både når det gjelder:

    • Hvor raskt man kan purre
    • Hvordan man purrer (per brev, telefon, ved personlig oppmøte og lignende)
    • Hvor mange ganger man må purre før saken går til rettslig oppfølging

    I andre land er det svært viktig å ta hensyn til lokal forretningsskikk og omgangsformer for å kunne nå igjennom med sine betalingskrav.

    Mange bedrifter opplever det som både svært ressurskrevende og personlig ubehagelig å purre opp sene betalere. Bruk av profesjonelle inkassobyråer med et bevislig fungerende nettverk i kundens land kan i så fall være en god løsning.

    Et relativt enkelt tiltak flere eksportører benytter seg av, er å kontakte utenlandskunden rett etter at varen er kommet fram og undersøke om:

    • Kjøper har mottatt varen til rett tid, i rett mengde og tilstand
    • Handelsfakturaen og/eller andre betalingsdokumenter stemmer
    • Om betalingsadressen, evt. andre referanser er riktige

    Dersom kunden svarer bekreftende og dette kan dokumenteres er unnskyldningen for å trenere betaling atskillig dårligere. Dette er dessuten en form for positiv kundeoppmerksomhet som kan legge grunnlaget for gjensalg.

    Eksportordbok