• EN
  • Logg inn
  • Markedsføring og salg

    Markedsføring handler i all hovedsak om hvordan du kan gjøre din bedrift synlig for dine potensielle kunder. Markedsføring kan foregå på mange ulike arenaer og i mange ulike kanaler. I tillegg til de mer tradisjonelle formene for markedsføring, som nyhetsbrev og reklame, kan det lønne seg å tenke kreativt og annerledes. Videre vet du aldri når du kan møte på en mulig viktig kunde, investor eller samarbeidspartner, så vær sikker på at du kan pitche konseptet eller produktet ditt på en overbevisende og sikker måte når som helst og hvor som helst.

    Budskap

    Hvorfor skal kundene kjøpe ditt produkt? Hvilke behov fyller det, og hvorfor fyller akkurat ditt produkt behovet bedre enn konkurrentenes alternativer? Enkle spørsmål som er vanskelige å svare på. Men jo bedre du klarer å formulere ditt budskap på en lettfattelig og interessant måte, jo bedre er du til å markedsføre deg.

    Kanaler

    Finn ut hvilke kanaler som er best egnet til å markedsføre ditt produkt. Dette vil avhenge av produktet, målgruppen og den posisjonering du har valgt, samt økonomi og hvilke medier du føler deg komfortabel med. For noen er direkte kontakt, messer, nettverksarrangementer og andre arenaer de du har mulighet til å treffe potensielle kunder personlig det rette. For andre er sosiale medier det åpenbare valget. En god nettside er for de fleste en nødvendighet – og husk her å tenke på språk og budskap tilpasset det enkelte marked.

    Salg

    Når du har oppnådd salg til dine første kunder, har du kommet et godt stykke på vei. Men utfordringen nå blir å selge mer og til flere for å oppnå lønnsomhet. Gode referanser fra de kundene du allerede har, er viktig og bør brukes for det de er verdt. Fornøyde kunder er dine beste ambassadører, så sørg for å pleie dine kunderelasjoner og yte det lille ekstra som gjør kundene dine begeistret.

    I mange land er det viktig å bygge opp relasjoner over tid for å kunne få solgt dine produkter, og det er tid du må investere. Les mer om dette i kapitlet om kulturforskjeller. Uansett tar det som regel alltid lenger tid enn man har tenkt å få opp salgsvolumet, så vær tålmodig og ikke gi opp.

    Når du lander et salg, er det viktig med gode kontrakter for å unngå problemer senere.

    Nyttige lenker