Er det behov for ditt produkt?

«Livet er for kort til å lage noe ingen vil ha» – Ash Maurya

Enten du er gründer med et nytt produkt eller en vekstbedrift på vei ut i et nytt marked, er det avgjørende å få avklart om det faktisk er behov for ditt produkt eller løsning i markedet.

Hva vil kunden ha?

Det er mye som skal klaffe for at et nytt produkt eller en ny tjeneste får gjennomslag. Konkurransen er hard og man må vise brukerne hvorfor akkurat din løsning er noe de vil dra nytte av. Kundene vil vite hva produktet ditt gjør enklere og bedre, eller hvilke problemer du løser for dem. Hvorfor er det slik at noen produkter feiler når de skal ut i markedet? Man starter ofte i feil ende. Det er ganske vanlig at man fokuserer for mye på å utvikle produktet uten å stille seg spørsmålet; er det dette kunden egentlig vil ha? Underveis i utviklingsprosessen bør et av spørsmålene du tar stilling til være hvor opptatt kunden er av produktet eller løsningen firmaet ditt utvikler.

Snakk med kunden

Skal du finne ut om det er behov for ditt produkt i et nytt marked, start med å komme i kontakt med kunden. Det handler om å forstå hva kunden din egentlig har behov for, og hva er det kunden ønsker å løse.

I et konkurranseutsatt globalt marked er det viktig for norske bedrifter å tilby kundene et produkt eller en tjeneste som oppleves relevant og verdifull. Mens man tidligere kunne dra ut internasjonalt med et standardprodukt, opplever vi i dag en markedsdynamikk hvor lokale tilpasninger av løsninger og forretningsmodell er nødvendige.

Selskaper som er for salgsorienterte i sin internasjonaliseringsprosess kan fort ende opp i en svært risikofylt internasjonalisering hvor bruk av ressurser ikke alltid står i stil med oppnådde resultater.

Hva kan du gjøre

Før du bestemmer deg for å gå videre i et gitt marked, sjekk om det finnes et såkalt "problem verdt å løse". Hva er det du hjelper kunden din med å få gjort? Dette gjøres ved å gjennomføre tester for å verifisere kundebehovet i det gitte markedet. Du vil vite hva kunden gjør, ikke hva de sier.

Lærdom fra moderne entreprenørskapsmetodikk og lean startup gjør det enklere å ta steget ut i nye markeder med en helt annen risikoprofil og med et lavere finansieringsbehov enn før. I utgangspunktet kan metodikken høres enkel ut, men det betyr ikke at det ikke er krevende.

Fordelen er at du kommer deg raskt ut og forstår hva kundene faktisk vil ha, så du ikke kaster bort tid og penger på å utvikle noe ingen ønsker.

Hvordan kan vi bidra

Våre medarbeidere ved distriktskontorene kan hjelpe deg med en gjennomgang av bedriftens forutsetninger og hjelpe til med å finne løsninger på eventuelle utfordringer. Gjennom kompetansetiltak, finansiering og rådgivning kan vi bidra til bedre å sette din bedrift i stand til å lykkes internasjonalt.

Rådgiverne ved Innovasjon Norges kontorer i utlandet kjenner det lokale markedet og ser mulighetene, samtidig som de kjenner norske bedrifter og forstår deres behov. Vi kan hjelpe deg å få bekreftet at ideen er attraktiv i markedet.