• EN
  • Logg inn
  • Er det behov for ditt produkt?

     Neil Thomas/Unsplash.com
    Neil Thomas/Unsplash.com

    Enten du er gründer med et nytt produkt eller en vekstbedrift på vei ut i et nytt marked, er det avgjørende å få avklart om det faktisk er behov for ditt produkt eller løsning i markedet.

    Hva vil kunden ha?

    Det er mye som skal klaffe for at et nytt produkt eller en ny tjeneste får gjennomslag. Konkurransen er hard og du må vise brukerne hvorfor akkurat din løsning er noe de vil dra nytte av. Kundene vil vite hvordan ditt produkt gjør noe enklere og bedre, eller hvilke problemer du løser for dem.

    Snakk med kunden

    Hvis di skal finne ut om det er behov for ditt produkt i et nytt marked, må du starte med å komme i kontakt med kunden. Det handler om å forstå hva kunden din egentlig har behov for.

    I et konkurranseutsatt globalt marked er det viktig for norske bedrifter å tilby kundene et produkt eller en tjeneste som oppleves relevant og verdifull. Tidligere var det mulig å nå ut internasjonalt med et standardprodukt, men i dag opplever vi en markedsdynamikk hvor lokale tilpasninger av løsninger og forretningsmodell er nødvendige.

    Selskaper som er for salgsorienterte i sin internasjonaliseringsprosess kan fort ende opp i en svært risikofylt internasjonalisering, hvor bruk av ressurser ikke alltid er i samsvar med oppnådde resultater.

    Hva kan du gjøre?

    Før du bestemmer deg for å gå videre i et gitt marked, bør du sjekke om det finnes et såkalt "problem verdt å løse". Hva er det du hjelper kunden din med å få gjort? Dette gjør du ved å gjennomføre tester som avdekker kundebehovet i et markedet.

    Lærdom fra moderne entreprenørskapsmetodikk og lean startup gjør det enklere å ta steget ut i nye markeder med en helt annen risikoprofil og med et lavere finansieringsbehov enn før. I utgangspunktet kan metodikken høres enkel ut, men det betyr ikke at det ikke er krevende.

    Fordelen er at du kommer deg raskt ut og forstår hva kundene faktisk vil ha, slik at du ikke kaster bort tid og penger på å utvikle noe ingen vil ha.

    Hvordan vi kan bidra

    Våre medarbeidere ved regionkontorene kan hjelpe til med en gjennomgang av bedriftens forutsetninger, og foreslå løsninger på eventuelle utfordringer. Gjennom kompetansetiltak, finansiering og rådgivning kan vi bidra til at din bedrift er bedre rustet til å lykkes internasjonalt.

    Rådgiverne ved våre kontorer i utlandet kjenner det lokale markedet og mulighetene der, samtidig som de kjenner norske bedrifter og forstår deres behov. De kan hjelpe deg å få bekreftet at ideen er attraktiv for flere enn deg selv og nettverket ditt.