Hopp til innhold
  • EN
  • Logg inn
  • Sjekkliste for netthandel

    Når dere selger varer via nettbutikk til andre land, må dere forholde dere til de lover og regler som gjelder i landet til kunden.

    Som internasjonal netthandelsaktør, må dere forholde dere til de lover og regler som gjelder i landet til kunden. Dere må ha god forståelse av regelverk og andre handelstekniske hindringer i markedet. I tillegg er det viktig å ha god kunnskap om kundenes preferanser når de handler på nettet.

    Her er en kort sjekkliste før dere lanserer deres nettbutikk: 

    • Vær nøye forberedt og skaff dere kunnskap om det lokale markedet.
    • Tilpass nettsiden med tanke på språk, kultur og kjøpsatferd lokalt.
    • Velg rett betalingsløsning for hvert enkelt marked.
    • Tilby tydelige og enkle salgsbetingelser som kunden forstår.
    • Undersøk hvordan dere bør tilpasse leveranser lokalt med tanke på tid, leveringssted og pris.
    • Sørg for å benytte en seriøs logistikkleverandør.
    • Sjekk reglene for lokal behandling av personopplysninger. Ikke be om flere personopplysninger fra kunden enn nødvendig.
    • Sjekk hvilke krav det stilles til informasjon på nettsidene i ulike land dere vil selge til.
    • Fremstå som en seriøs aktør ved å bruke lokalt anerkjente sikkerhetsmerker/kvalitetsstempler/sertifiseringer og lokalt kjente logoer.
    • Se hvordan andre netthandelsaktører som allerede er etablert i markedet gjør det.

    Tør å satse på markedsføring av virksomheten deres i en etableringsfase.